Träningsläger dag 1

Eternal suffering of the brainless kind… Ja, det blev ingen propagandacykling första dagen direkt. 2,5 h och ca 55 km säger väl allt om dagen. På den tiden hann vi också med två punkteringar. De yttre förutsättningarna bestod av stenhård vind, snö, snöslask och allmän misär. Vi – jag, Lövis, Annika, Kaj och Jonna – hade det ganska mysigt till först i motvinden. Jag och Lövis satt och myste med snöflingorna piskande i våra ansikten och jag kommer ihåg att jag i början sa strunt som ”minus tio är ju värre trots allt”. Hur fel skulle jag inte få…

Efter en knapp timme svängde vi om och körde tillbaka i medvinden. I det här skedet började jag märka att det klafsade vatten mellan tårna och handskarna var genomvåta vilket gjorde att händerna börjat tappa känseln. Ett par kilometer efter detta fick Annika punktering. Tanken slog mig att jag skulle filma Annikas slangbyte men vi var givetvis gentlemän och bytte slang. Vilket ledde till att händerna helt försvann samtidigt som växlarna slutade fungera för samtliga. För min del var det lite olyckligt för jag hade bara en växel och det var 46/25 vilket betydde att mina ben fick gå på som ett ekorrhjärta för att ens hänga med de andra. Jag frös som en gatuhund i november.

Ungefär i det här skedet började jag tänka på alltings förgänglighet och jag ville bara hem och gråta. Just då punkterade Lövis. Efter detta var allting en dimma med noll känsel i händerna och växlar som var helt igenisade. I något skede satt jag och trampade som en hamster 200 m bakom de andra och jag kom bara inte ikapp för vid 140 i kadens lyckade jag hålla bara 33 km/h. Det blev bara absurt alltihopa så jag satt och skrattade som en byfåne.

Hamstertrampandet hade dock den effekten att jag fick tillbaka känseln i händerna så när jag kom hem mådde jag nästan bra. Bastun var tyvärr halvljummen men en rikssvensk bastu är väl bättre än ingen alls.

Lite blandade bilder till sist. Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro att fotografera när det snöade som värst och var helt vitt på vägen. Men ni får kanske en ide om hur det var. Vi får hoppas på bättre väder imorgon. Annars blir det skidåkning av alltihopa.

image

image

image

image

image

image

3 tankar om “Träningsläger dag 1

  1. jenny skriver:

    Pölle!

    Hälsningar från Mallis :))

  2. lövis skriver:

    Dåligt me rapportering från Mallis på tal om he..

Lämna en kommentar