XCm fm 2017 i Nivala

Foto: T Kivirinta

Trots lite halsont dagarna före så hölls jag frisk och det blev start på FM. Nivala stod värd och banan var halvbekant för jag har tidigare tävlat där ett par gånger. Nu var banan i och för sig omgjord rätt rejält. Banan är relativt platt och kan enkelt delas in i tre delar. Del 1 är snabb med en del grusvägar och tekniskt lätt. Del 2 består av löjligt mycket tekniska stigar men fem miljoner stenar. Del 3 innehåller en del skarpa klättringar. Banan är väl i mitt tycke helt ok utan att vara någon riktig favorit. 

Mitt mål för dagen var att ta mig i mål, starta lugnt och inte komma sist bland de 31 i min klass. Starten gick och jag fick en halvdålig start men det var inte hela världen. Det var ju 75 km till mål. 

Första varvet tog jag det extremt lugnt. Kanske, med facit på hand, alltför lugnt. Åkningen på de tekniska stigarna var inte så bra och jag hade uppenbara problem med det hala föret. Vid varvningen låg jag strax efter Kim F och kanske 2-3 minuter efter Aleksi, Maku och Jonathan. 

På andra varvet började jag hitta flytet och jag började sakteliga våga köra ifrån en del folk. Borde jag ha kört ännu hårdare på andra varvet? 

In på tredje varvet kände jag mig rätt fräsch. Jag hade haft lite kramp under andra varvet men inget som inte gick att bota med kadensbyte. Men jag vet att sista varvet kan vara långt om man blir trött i ett tidigt skede så jag fortsatte med samma taktik som jag hade hela loppet. Taktiken gick ut på att aldrig köra med ansträngd andning förutom i de branta backarna vid varvning. Tredje varvet gick hur som helst också bra. Lite krampkänningar men inte så mycket att det oroade direkt. 

Tja…sen kom jag i mål. Jag var förstås trött för jag hade ändå tävlat i 75 km/3:36 h på en av Finlands stenigaste platser. Men jag kände ändå att det fanns mer att ge. Med lite mer mod på alla varv hade nog formen räckt lite längre än så här. Men sen är det möjligt att en offensivare åkning hade lett till ett trött sista varv och i slutändan ett likadant eller sämre slutresultat. 

Nu blev jag till sist elfte i herrar allmän (elit säger man i Sverige vilket låter PRO). Dessutom hade min tid räckt till en femte plats i H40 och en två minuter snabbare tid hade räckt till medalj i den klassen. Om inte om i vägen vore, kossorna i luften fore. 

Jag är nöjd med dagen. Resultatet kunde ha varit bättre men känslan, genomförandet och huvudet var på topp. Inte en enda gång under tiden ute i terrängen tänkte jag på slutplacering eller på att det var FM som cyklades. Det är, i mina ögon, mycket positivt. 

Vad gäller fortsättningen så känner jag nu dagen efter att jag helst skulle ha tävlat klart för i år. Men jag ska ännu tävla i Sju sjöars och eventuellt också Köukar XCO och Larsmo XCO. 

Kommentera

