Mot framtiden del 1

Ni ser en dropper på bilden. De flest av er vet ju vad det är för det är verkligen ingen  nyhet. Det som däremot är relativt nytt är användningen av droppstolpar bland den ofta viktfokuserade världseliten i XCO/XCM. 

Eftersom jag inte vill vara omodern har jag länge funderat på att testa en. Nu fick jag chansen när jag hittade en mycket billig på begagnatmarknaden. En ganska ful och tung tingest av märket TransX. Senast jag köpte en produkt av det märket var 1993 när jag köpte ett par lila barends med ställbar vinkel. Stolpen har 100 mm drop och har extern vajerdragning vilket är fult men praktiskt eftersom jag snabbt får bort den när jag vill köra med vanlig stolpe igen. 

Idén med att köpa den här var att jag ville ge mig tillfälle att testa en och sen antingen bli besviken eller småningom köpa en lite bättre, lättare och med intern vajerdragning. Som det ser ut efter första testrundan så lutar allt mot det senare…

Enda nackdelarna med en dropper är egentligen vikten och risken med en grej till som kan gå sönder. Sen gäller det också att lista ut var man och hur man vill använda den. 
Jag vill helst inte dra för långtgående slutsatser av en provtur men som jag ser det just nu är dropperreglaget mycket användbarare än dämparlåsningen (som i och för sig inte funkat många dagar på den här cykeln). Är detta framtiden? Ja, det är framtiden. Innovate or die.

2 thoughts on “Mot framtiden del 1

  1. Matti skriver:

    Kul! Ifall jag ännu vore cyklist, hade jag skaffat en dylik tingest!

Kommentera

