Quarq Shockwiz

Förra veckan fick jag ett par lådor som var och en innehöll en stycke Quarq Shockwiz. Eller för att vara korrekt: varje låda innehöll följande saker. 

Vad är en Shockwiz? Tja…det är enkelt sagt en mackapär som mäter tryckförändringar i din dämpare/gaffel och via en app ger feedback om hur du kan ändra inställningarna för att få en väl avvägd dämpning. Det här är något som alla gjort på känsla hittills, men nu finns det alltså hjälpmedel även för detta. 

Här ser ni en vy hur själva appen ser ut (på denna skärmdump hade jag ännu inte pumpat i dämparen, därför lite lustiga värden):

En på gaffeln…

…och en annan på dämparen.

Efter att man monterat, installerat och kalibrerat Shockwiz till din dämpare/gaffel är det bara att ge sig ut och härja i skogen med en dämparpump. Appen ger feedback och jag vill påstå att feedbacken är både rimlig och relevant. I appen kan man till exempel välja hurudan inställning man vill ha, beroende på hurudan cykel man har eller hur man vill cykla. Jag lekte både med inställningar för ”Efficient” som är ungefär XC/race. Den upplevde jag som en snabb, men lite obekväm inställning. ”Balanced” är mera mot stigcyklingshållet och kanske mer som de flesta njutcyklister vill ha det. 

Det som är riktigt bra med appen är att den är väldigt pedagogisk. Allt finns förklarat i submenyer vilket gör att man i princip inte behöver ha koll på grundläggande vokabulär när man börjar leka Shockwizleken. 

VM-Sport kommer att börja hyra ut denna för 50 euro per helg. I mitt tycke är det en rätt bra investering om man upplever att man vill lära sig mer om sin cykel eller helt enkelt få ut maximalt av den dämpning som man betalat för. 

Vill man få ut maximalt av helgen med Shockwiz rekommenderar jag att man noggrant kollar bland annat videona för montering och inställning före man hyr hem någonting. 


Sen är det heller ingen dum idé att lära sig lite om appen före man springer till VM-Sport och hyr Shockwizprylen. 

Eftersom det är svårt för mig som oavlönad amatörrecensent att orka tänka på allt så kan jag också rekommendera stt du tar en titt på en riktig recension av ett proffs.

Är Shockwiz framtiden? Tja…det är ingen livsviktig pryl, men det är absolut värt tiden du lägger ner. Jag är ofta en sån som inte funderar mycket på dämpare hit och dit men ett par lekstunder med Shockwiz har gett mig några insikter trots allt. Finns det något direkt minus? Tja…jag tappade ofta kontakten mellan telefonen och själva enheterna. Denna kontakt sker via Bluetooth. Glädjen jag kände var rätt begränsad när jag stod i skogen och försökte få kontakt mellan enhet och telefon medan myggorna sög mitt epoboostade blod ur min bleka kropp. Men kanske jag bara är oteknisk? 

4 thoughts on “Quarq Shockwiz

  1. Lövis skriver:

    Håller den reda både på hi speed och low speed compression och rebound på dämpare som har sådana funktioner, (typ canecreec eller enduro/dh dämperi)?

    • vagcyklist skriver:

      Yes…det gör den. Som du ser på en av skärmdumparna så ger dem feedback om detta oberoende av om det finns som inställningsmöjlighet eller inte. Den är på så sätt inte dämparspecifik. För mina dämpare som har i stort sett bara rebound och lufttryck att spela med är nyttan mer begränsad men ju mer invecklad dämpare desto större nytta.

    • vagcyklist skriver:

      …min bedömning är att detta är intressant på xc-hoj, men på trail/enduro/dh-hoj är det riktigt användbart.

  2. Lövis skriver:

    Samma här, en enkel XC dämpare är ganska enkel sak att ställa in, medan när man har separat låg och högfartskretsar blir det svårare att hålla reda på allt.

Kommentera

