PieHi MTB 2017

Idag var det dags för årets andra tävling. Det gick ganska bra i första så då hoppades jag förstås på något liknande igen. Den här gången var det hemmaplan för starten gick cirka en kilometer hemifrån. Tyvärr var det ingen direkt hemmaplansfavör för banan var lite för teknisk för min smak. Under de fem varven jag tränat på den senaste veckan har jag inte känt mig bekväm på banan en enda gång. 


Men lagom till tävlingsdagen hade det torkat upp och jag brukar ofta vara bättre rent tekniskt på tävling än på träning. Jag måste säga att jag halvgillar banan nu när tävlingen är över. Sen var den kanske lite i svåraste laget för att locka den breda massan vilket eventuellt märktes lite på deltagarantalet. Men jag tror många gillade banan och speciellt de som åkt en del evenemang ute i landet fick nog hyfsat med utmaningar också här. 

Hur som helst. Jag blev till sist trea vilket var mer än jag hade vågats hoppas på. Jag hade till och med viss chans till andra plats men var ändå tydligt slagen av Parkkinen och framför allt av Simelius som visade hur man ska cykla på stig. Den egna tekniska insatsen var rätt väntad. Jag var lite försiktigare än de flesta andra där bland topp 5-10 men cyklade ändå tekniskt helt ok. Fysiskt kändes det mer än ok. Det sprittade inte direkt i benen men jag tog aldrig i så dödsångesten tog över heller. 

Sammanfattningsvis var det ett fint lopp. Arrangemangen var perfekta och kul att en ny förening (PieHi) ordnade ett cykellopp. Förhoppningsvis med fortsättning nästa år? 

Kommentera

