Racerapport Santahaka XCO

Jag vet inte om man ska ta sig besväret och skriva en racerapport om en träningstävling. Men tävlingen jag körde igår heter Santahaka XCO och ingår i en lokal cup som går under sommaren i grannstaden Kokkola. 

Dagens bana var en platt historia som kördes till stor del på lätta, men flowiga stigar som avbröts av många partier där det fanns chans till omkörning. Tävlingen hade lockat många duktiga cyklister (men fler ryms nog med) och jag hade på förhand varit mer än nöjd med en placering kring femte plats och kunnat leva med något kring plats tio. 

Starten gick och rätt snabbt blev det Simelius och Anttila som turades om att dra med Maku och jag på släptåg. Farten var riktigt hög tyckte jag och jag tvivlade lite på hur länge jag skulle hänga med. Maku släppte en liten lucka på väg ut på varv 2 och i slutet på varv 3 släppte Anttila iväg Simelius några tiotal meter och jag fick jaga en liten stund. Men trots lite problem i samband med omkörningar av varvade cyklister lyckades jag hänga med Simelius under sista varvet. Men jag förhöll mig rätt passiv egentligen hela varvet. Hade jag vunnit om jag gått om och kört stenhårt sista 2 km? Det får jag aldrig veta för nu blev det en spurt som jag förlorade med en halv cykellängd. 

Men resultatet är rätt sekundärt. Känslan är viktigare och känslan var ganska bra. Första varvet var småjobbig ät men sen gick det rätt kontrollerat tills vi kom till sists varvet där jag fick bita i ordentligt. Men det var aldrig så att jag kände att jag skulle bli droppad från tätklungan. Cykelkänslan var också överraskande bra. Nu är det bara att fortsätta att ha roligt!

Kommentera

