Rapha small backpack – för den välorganiserade elitpendlaren

Under Raphas mellandagsrea passade jag på att klicka hem en Small Backpack. Det jag märkte under köpprocessen var att det fanns magert med bilder och recensioner på nätet så jag tänkte i konsumentsinformationens namn erbjuda en liten recension. Jag är inte sponsrad av Rapha, har heller inget samarbete med dem och betalade själv för väskan. 

Först av allt: priset. Ordinarie pris är 110 euro vilket är i mina ögon ett högt pris för en i grunden rätt enkel väska. Men på rea kostade den endast 45 euro vilket förflyttade den från dyrkategorin till fyndkategorin. 

Först några ord om storleken. Enligt Rapha är den 11 liter vilket låter rätt lite i mina ögon. Vad som är tillräckligt stort kan bara du själv svara på men för mig som har möjlighet att förvara en liten grundgarderob på jobbet är det troligen tillräckligt stort. En mindre bärbar dator, underkläder, skjorta, jeans och lite andra småsaker ryms utan problem. Ska du dessutom ha in ett par skor eller en kavaj så lyckas det eventuellt, men datorn borde väl hellre vara en Ipad i så fall. 

Enligt recensionerna på Rapha.cc ryms en 15.6″ laptop i väskan. Min halvfeta femtontumsdator rymdes inte in i datorfacket, men en Ipad ryms med marginal och har du en sådan här väska har du troligen en Macbook Pro och jobbar inom media eller design. 

Djupet är cirka 10 cm vilket kan sätta sina begränsningar. 

Axelremmarna är väldigt enkla och saknar stoppning vilket jag inte upplevde som något problem eftersom väskan på grund av begränsad volym aldrig blir speciellt tung. Bröstrem saknas men är inte saknad utan höftremmen räcker till för att avbelasta tyngden från axelremmarna och stabilisera väskan. 

Framtill på väskan finns ett långt reflexparti och bakom detta döljer sig en dragkedja. Frontfickan upptar cirka 60 % av frontarean. Perfekt för nycklar, plånbok och en silkesscarf. 

Dator-/tablet-/Ipadfickan är fint vadderad. Hela väskan ger en känsla av kvalitet. Zooma gärna in och läs citatet på bilden. Inget dåligt citat för att vara på en väska. 

Här ser ni ett innerfack med dragkedja och en smart ficka för glasögon. Dessutom ser ni citatet, fint va?

I undre sidan av väskan finns ett fack som innehåller ett regnskydd (som ingår). Bra placering och bra att det ingår tänker jag om detta. 

Regnskyddet med reflekterande mittparti. 

Regnskyddet gör det lite knöligare att ta på sig väskan men när den är på märker man inte av regnskyddet på något negativt sätt. 

För att ni ska få någon uppfattning om storleken placerade jag en mjölkliter i väskan. Varsågoda!

Vad mer kan man säga? Jag kan säga att väskan är snygg, har en del smarta detaljer och känns välbyggd. Det stora frågan för de flesta om denna väska räcker till eller om man behöver gå upp en storlek till en Rapha Backpack? Det kan jag inte svara på men jag upplever att jag fått en kanonbraväska till kanonpris. Jag ger väskan fem vaga cyklister av fem möjliga. Om jag betalat fullpris hade jag gett den betyget fyra vaga cyklister. 

Kommentera

