Slacker ut i fingerspetsarna (och tydligen i hela kroppen)

Jag fortsätter mitt sparsmakade bloggande. Ibland har jag dåligt samvete för att jag bloggar sällan och tanken på att helt lägga ner bloggen har dykt upp ibland. Men så vet jag också att jag brukar få mera blogginspiration mot våren och sommaren och då är det kanske lika bra att fortsätta. Ska vi säga som så att ni får protestera i kommentarsfältet, men om det är tyst där fortsätter jag i samma stil med sporadiska inlägg när jag har något att säga? 

Den här veckan har varit en vilovecka. Vi kan börja där. Jag har njutit och följt planen förutom att jag gymmat mer än planerat. Varför har jag då fått inspiration att gymma utöver planen just denna vecka?

Orsakerna är två. För det första har jag småningom börjar hitta lite flyt i gymmet och då blir det också roligare. Planen var ju hela tiden att freestyla en del och sen komma in i mitt egentliga program lagom tills jul ungefär och otroligt nog verkar det lyckas. För det andra har jag varit på hälsokontroll via jobbet och genomgått en kroppsmätning. Ni vet en sån där man mäts genom något slags elektroder och man få reda på muskelmassa, fettprocent och så vidare. Vad visade då detta? 

Jag har varit rätt tveksam till om jag ska nämna något om detta på bloggen. Jag är medveten om vilka signaler man kan sända ut när man skriver om kroppen. Jag vet att ätstörningar finns och jag vet att #allakropparärfina och jag vet att man som motionär ska dricka öl, äta bullar och vara glad. Dessutom vet jag också att en 187 cm lång person som väger 75 kg ganska automatiskt förlorar sin rätt att klaga på sin kroppskomposition. Men nu är det så här att mätningen gav svart på vitt att jag kunde ha utrymme att förbättra en del saker. Dessa saker gäller fettprocenten som kunde vara avsevärt lägre och muskelmassan som speciellt i torso och armar kunde vara något rikligare. Jag väljer att inte gå in på siffror men ni får bara lita på mig när jag säger att det inte är en perfektionist som skriver detta utan att det faktiskt finns orsak att kanske förbättra kosten, bli lite allmänt starkare och ta hand om kroppen lite bättre. Tricket blir att göra det med god balans och inte glömma bort att njuta av livet också. Det handlar främst om en hälsoaspekt och inte så mycket om en grej som är viktig för mig som cykelmotionär. 

Det är vanligt att folk missuppfattat vad jag skrivit här på bloggen (en vanlig missuppfattning är att jag har en negativ grundinställning). Oftast kan jag inte förutse när något kommer att missuppfattas (eller för den delen rent av störa folk) men nu är jag relativt säker att jag lyckats skriva något som kommer att feltolkas och missuppfattas så det bara sjunger om det. Men det kan jag väl bjuda på så länge folk inser att det jag skriver här är någon oredigerad promille av mina tankar. 

Kommentera

