Att ha en plan eller befinna sig på ett lutande plan – det är frågan

Som jag tidigare nämnt på bloggen har jag sedan cirka två månader tillbaka en träningsplan. Samuel Brännlund gjorde upp lite direktiv för tre månader och dessa har jag följt till drygt 90 %. 

En träningsplan har jag förstås haft tidigare. Men den planen har varit extremt flexibel och mest gått ut på att jag gjort vad jag hunnit, kört på känsla och sen tagit viloveckor/vilodagar när jag inte längre hunnit/orkat/varit motiverad. Sen har jag förstås prioriterat vissa pass mer under vissa perioder men det har varit väldigt mycket baserat på humör/väder/feelis. Det här har ju lett till viss vilsenhet och ännu värre: bekvämlighet.

Nu har jag då för först gången i mitt liv betalat en annan människa för en plan. Nu måste man ju inse att det inte är optimalt för någon tränare att göra en plan för tre månader och eftersom jag också önskade få pass för varje vecka men inte veckoplanering (jag har själv skött passens ordningsföljd baserat på egen känsla/kunskap/trötthetsnivåer. 

I stora drag har det varit tre veckor fullt krig (första vecka alltid lite lättare men jag har inte upplevt stor skillnad mellan vecka 2 och 3), följt av en vilovecka. Till exempel den här veckan (vecka 3 av andra fyrveckorsperioden) som snart tar slut har bestått av 1-2 gympass, 4 intervallpass på trainer och ett distanspass ute. Det lättaste intervallpasset har jag ersatt med rinkbandy vilket jag gör just nu med tränarens välsignelse. Intervallpassens innehåll vill jag inte orda så mycket om för det är ju mellan mig och tränaren men i korthet kan jag nog säga att det rör sig om mycket jobb kring FTP, men inte bara. 

Hur har jag då upplevt detta hittills? 

Initialt var jag verkligt orolig att jag skulle uppleva träningsplanen som stressande. Det har jag egentligen inte gjort alls. Tvärtom har jag upplevt att de många trainerpassen gjort att jag upplevt mindre träningsstress än tidigare. Passen är så oftast över på en timme och det krävs mindre klädtvätt och cykelskötsel. För en heltidsarbetande småbarnsförälder är det ingen självklarhet att ett tvåtimmars utomhuspass är det som ger mest sinnesfrid, även om sociala rundor och frisk luft är kanon. Dessutom får jag just socialt utbyte och frisk luft på veckans, just nu, enda distanspass. Jag har fått viss frihet att ersätta intervallpass med utomhuspass vilket jag har också gjort i viss mån. Vid jul när jag är ledig får jag också distansa egentligen hur mycket jag vill så bara trainernörderi blir det inte. 

En annan sak som oroade mig var att planen var för tuff. Det ska erkännas att jag mött en del utmaningar och speciellt en typ av pass har jag helt enkelt inte klarat av enligt instruktionerna. Men i det stora hela har jag klarat av det mesta. Svettats på trainern har jag gjort som aldrig förr men det dör man ju inte av. 

En sak som jag kanske saknat är en tydligare styrning i gymmet men någon sådan styrning ingick inte i planen. Men samtidigt är jag mer konstnär än maskin och det är mera livsglädjande att vara ostyrd i gymmet, åtminstons just nu. Eftersom jag har så tydligt syfte just nu med allt jag gör i sadeln är det skönt att vara lite mindre sifferfixerad i gymmet. Det är förstås ohållbart i längden men börjar man från botten går man framåt hur man än gör. Till exempel känns förra vinterns rekord i bänkpress inom räckhåll om några veckor. Det säger ju också något om vad jag kallar ”rekord”, men också hur lätt det går att förbättra sig när man är så gott som otränad.

Utmaningen med en plan är alltid att hitta en balans mellan framtiden (målen) och nutiden (träningsglädjen just nu). Risken är alltid att planen tar över de sociala aspekterna av träningem och det vore förstås värdelöst. Just nu känns det i alla fall vettigt med en plan, men det är också viktigt att kunna slänga planen åt sidan mellan varven och ”bara cykla”. 

Kommentera

