Latmasken bloggar

Det är inte så tätt mellan inläggen just nu men så kan det bli när det är allmän lågsäsong och när man inte har något man måste saluföra in absurdum via bloggen. Men som vanligt kan jag börja med att konstatera att jag lever och mår ganska bra.

Nu ljög jag lite. I början var jag inte ”ganska bra” utan helt enkelt brutalt trött varje eftermiddag och kväll. Nu var det ingen invecklad trötthet utan jag botade den med att sova mycket och försöka träna som tänkt men i övrigt göra mindre än normalt. Det där med sömn är ju rätt kanon för jag blev piggare efter 2-3 nätter med överdriven sömn. Kanske jag hade någon begynnande sjukdom i kroppen som sen inte bröt ut eller vad som helst. Men det ledde till att jag den här veckan tränade ett pass mindre än planerat men det gör absolut ingenting. 

I dag var jag i alla fall pigg och orkade utföra en tröskelstege. Vad är en sådan? Tja, med mitt ftp på cirka 332 W startar jag på 280 W i 10 minuter och sen ökar jag 10 W varje intervall samtidigt som jag minskar längden med en minut. I dag hamnade jag på 370 W med enminutaren. Egentligen är det inga monsterwatt men de första intervallerna är rätt så långa och när jag kommer dit mot de mellanlånga börjar intensiteten komma emot. 

Jaja, nu blev det en massa tråkiga siffror för er att läsa. Någon kanske tror att jag är helt sifferfixerad när jag tränar men det är jag icke. Men när jag ändå sitter där på trainern kan jag ju i alla fall göra det enligt en plan. Målet är alltid att bli lite tröttare och gladare. Egentligen kan man uppnå det hur man vill men jag planerar för att kunna njuta. Inspiration genom planerad transpiration. 

På tal om planerad transpiration ska jag cykla veckans enda distanspass i morgon. Vädret har varit ovanligt novemberaktigt senaste dagarna men månne jag inte lyckas avverka tre timmar oberoende av väder? Skogen är säkert helt kaosartad på grund av 10 cm blötsnö som kom i går, men det finns cykelvägar och det finns vilja så det blir nog bra. Senaste söndagen vurpade jag två gånger. Allt som är bättre är alltså en stor framgång. 

Kommentera

