Ftp-test i oktober

I går var det dags gör vinterns första ftp-test. 20 minuter maxning stod på programmet. 20 minuters lidande kan man väl också kalla det. Jag körde ett psr liknande test förra vintern också när jag använde Trainerroad och deras Virtual Power. Då handlade det inte om ”riktig” mätning av effekten men själva testproceduren var bekant. 

Jag värmde upp i sammanlagt 20 minuter före själva testet. Jag rullade ben i 10 minuter och sen tvåminutare och enminutare där vid 300+ Watt. Sen körde jag igång. 

Själva testet finns det inte så mycket att säga om. Jag försökte köra rätt jämnt men tappade lite medelwatt vartefter. Jag låg kring 355 i tio minuter men tappade lite i mittpartiet och jag vågade aldrig riktigt öka på slutet med risk för att jag skulle stumna totalt. Till sist landade jag på 351 W i medel (20 min, ca 75 kg) vilket jag är rätt nöjd med trots att jag inte har något alls att jämföra med. Det är förstås inte självklart att jag lyckas öka detta till maj men som det kändes idag borde en ökning med 10-20 W under vintern inte vara omöjligt. Men det är som sagt oktober och målet är inte att fokusera på bättre testresultat i detta skede utan att helt enkelt få ett ftp-värde (333) utifrån vilket jag kan bestämma mina intervallnivåer. 

Kommentera

