Sju sjöars 2016 – DNF

Trots väggningen igår vaknade jag upp både relativt pigg och hyfsat taggad. Jag var redo för årets sista lopp. Det var få cyklister på plats men Kujala var där och han hoppades jag kunna hänga med och kanske vinna mot om jag hade en bra dag. 

Men kanske vi börjar med toalettbesöket före start. När jag hade spolat och skulle låsa upp dörren till båset kärvade låset. Dörren satt fast. Jag använde lite våld och när jag tryckte till med axeln föll mina glasögon från hjälmen rakt ner i toalettstolen. Det har aldrig hänt före 2016. Men allt tycks hända det här året. 

Nåja, starten gick och jag satte upp ett halvhårt men bekvämt tempo. Efter att Kujala kört lite hårdare i de första backarna var vi solo. In på första stigen gick jag först och jag märkte att det var lite halt så jag tog det ganska lugnt. Ungefär då började jag höra ett metalliskt, skrapande ljud. Jag trodde först att bromsskivan fått sig en smäll och skrapade mot belägget. När jag sen stannade såg jag vad ni ser på bilden. Skyddsplåten vid kedjestaget hade lossnat och låg löst och slog mot framklingan. Men eftersom plåten har ett hål genom vilket bakväxelvajerns hölje går satt det ändå fast någorlunda. Eftersom jag inte ville ta risker valde jag att inte cykla vidare. Jag sa hejdå åt Aleksi som solokörde till seger. Grattis åt honom för han verkade stark och det är stor chans att han vunnit trots att jag kunnat cykla utan mekanisla problem. 

Problemet med plåten är enkelt att fixa så det är inte hela världen. Men jag hade gärna fått en bra avslutning på denna horribla säsong. Men nu är den, tack och lov, över!

Jag ska skriva ett längre inlägg om min säsong senare i veckan där jag skriver om vad som gick fel och vad jag gjorde fel. Men kort konstaterat kan jag säga att Jämi var enda tävlingen som gick halvbra och där var jag inte ens i speciellt bra form. I övrigt var det bara en spektakulär rad misslyckaden. I’ll be back!

One thought on “Sju sjöars 2016 – DNF

Kommentera

