Jag ska bara…

Det var ju tänkt att jag skulle låta cykeln vara som den är. Bara njuta av den ni vet. Men så blev jag nyfiken på vad ett par skivor av Centerlock-typ modell dyrare väger. Resultatet ser ni ju: 129 gram inklusive låsringen. Nu är ju vikten inte allt för jag är så gott som säker på att den ovan är bättre än Ashimas sextisexgrammare. Trek var grymma och inkluderade en adapter i paketet. En adapter för sexbultsskivor på centerlocknav alltså. Den väger 26 gram. 26+66=92 gram vilket betyder 37 gram lättare per hjul. Men är det värt det? Tja…jag har en Ashima i hyllan så jag ska göra lite tester eter helgen. Men risken är stor att Srams skiva sparkar roundkickar med Ashima. 

På tal om mer weightweeneism köpte jag ett Bontrager XR2 i dag. De där XR1 var inget för framhjulet tyckte jag. Men man är ju olika och någon mindre nervös person kanske gillar XR1 även fram. Men för mig hade XR1 för dåligt sidogrepp. Hur som helst…av någon oklar anledning vägde XR1 (29×2.20 Team Issue) 750 gram. 750! Men XR2 Team Issue 2.20 som är lika brett, har samma gummiblandning, aggressivare mönster och så vidare etcetera…vägde endast 628 g! Jag förstår egentligen ingenting men plötsligt är cykeln endast 10.39 kg OCH jag har bättre grepp. 

Nu är detta givetvis strunt och onödigheter. Men samtidigt är det något av en intressant ekvation också. Ni har säkert räknat ut att cykeln skulle väga 10.20 med ett däcksbyte till och andra skivor. Det är i alla fall intressant att fundera på sådant här när jag inte är i skick fysiskt. Det lägger fokus på trevligare saker helt enkelt. 

Kommentera

