Dag 2: Cap de Formentor

I dag fick jag min hyrcykel. Eftersom vi bor på Viva Sunrise i Alcudia gick det smidigt att hyra via Viva Cycling Station. Kl 8.30 i morse fanns cykeln där bakom receptionen. Som ni kan se hyrde jag en komfortracer i form av en Cannondale Synapse Carbon Ultegra. Den var bra kan jag redan nu konstatera. Nästa landsvägscykel blir nog mindre aeroyeahyeah och mera komfortracer. Uppför var det kanon med lite högre sittställning så jag kunde åka avslappnat. Men nerför var det paradoxalt nog för hög sittställning. 

Dagens runda körde jag som planerat ut till Cap de Formentor. Ut till Pollenca var det inte direkt cykelåkning man blev frälst av utan mest en massa trafik och platta vägar i tråkigt, drygt trettigradigt väder och utsikt över viken där i Pollencaviken eller vad den nu heter. Men sen började klättringarna. Jag är som en del vet helt novis på området men det visade sig vara superroligt att klättra. Utsikten var ju helt magisk och jag kunde konstatera att jag aldrig någonsin varit på en bättre cykeltur. 

Tyvärr var jag förstås ganska kass på att köra nerför. Eller snarare ovan borde jag säga. Uppför var det bara att låta watten yra på mellan 300 och 400 men nerför var det rätt ovant. Sen har ju ingen berättat att man borde ha pannlampa med på Mallorca för här finns det ju tunnlar och fy fasen vad det kan bli mörkt i 300 meter tunnel när man har solglasögon på. Jag ska kolla in någon cykelaffär här i morgon och köpa någon typ av belysning för dom trygghetsknarkande finne känns det som en svindålig idé att bara dyka in i mörkret utan att se och utan att synas. 

Sammantaget var det en brutalt fin runda. Men det visste jag ju förstås. Jag är förstås fortsatt förälskad i Mallorca men nu vet jag inte riktigt om det är en positiv grej: kommer landsvägscykling någonsin bli det samma när jag kommer härifrån?

3 thoughts on “Dag 2: Cap de Formentor

  1. Lövis skriver:

    det är precis din avslutande mening jag också lite undrar över..
    Har inte cyklat lvg i finland nu på över 1 år. ..men jag kan inte direkt säga att jag saknat det.

  2. Lövis skriver:

    Jag har skaffat ett nytt hjulpar som morot. Brorsan lånade dom innan jag for hit. Senast jag hörde var, dom får du aldrig tibaks..

Kommentera

