Botniacyklingen – dödsfriktionens återkomst

Jag valde att starta 106 km långa landsvägsmotionsloppet Botniacyklingen på min mtb, dvs min Trek Superfly. Varför det? Orsakerna var väl två: för att undvika klungkaoset i slutet där det ALLTID vurpas (så även i år) och för att jag behövde få ett ”långlopp” på mtb inför Jämi. Om jag hade varit lite friskare i sommar hade jag i detta skede haft fyra avverkade långlopp. Nu har jag noll. Men i dag fick jag ett!

Jag startade i klunga 1 vilket är den så kallade tävlingsklassen. Där hade jag hamnat och blivit placerad. Med en drygt 12 kg tung mtb med 34×11 som högsta utväxling märkte jag direkt i starten att min maxfart var cirka 10 km/h för låg. Jag valde att släppa klungan med Piia och vi körde på i en mindre klunga i cirka 35 km tills Danke kom ikapp oss med ett lite större gäng. Jag ska inte tråka ut er med alla detaljer men jag försökte hänga med så gott det gick och i något skede var jag med och drog också en del. Tungg var det men det var mest muskulärt tungt medan syreupptaget inte led så mycket av farten och stridsvagnen jag satt på. I stort sett gick det bra tills vi hade 20 km kvar. Då svängde vi och fick medvind vilket ledde till att marschfarten i vår klunga steg från ca 35-40 till 40+. Det ledde också till att jag fick börja veva som en hamster och inför sista backen fick jag lite kramper i benen vilka tvingade mig att ta det lite lugnare. Jag fick sänka tempot lite men lyckades hålla kramperna i schack och körde faktiskt sista 6 km ensam med en fart kring 37 km/h. Det är jag rätt nöjd med efter ett tidigare 100 km i farter över min kapacitet. 

Jag fick sluttiden 2.55 på 106 km vilket gav en medelhastighet på 36.2 km/h. Ok att jag wheelsuckade en hel del men jag tycker ändå jag får vara nöjd med den här prestationen. Tyvärr vann jag inte bilen som lottades ut men det blev ändå en bra dag. Tack till Piia och Danke med flera som var i samma klunga. Jag hade troligen svängt ner till någon badstrand redan vid 20 km om jag inte haft sällskap. 

Kommentera

