Craft Shield bib shorts

image

Eftersom jag fått rapporter hemifrån att vintern är här och jag dessutom hade vägarna förbi en XXL-affär blev det ett sedan länge planerat inköp. Som ni kunde läsa i rubriken är det ett par cykelbyxor från Craft. Modellen heter Shield och är en så kallad thermal modell, det vill säga en lite varmare variant. Tyget är fleece(aktigt), ungefär lika tjockt som tyget i tunnare vår- och hösttights och därmed avsevärt varmare än en vanlig sommarbyxa. Dessutom lär byxan vara vattenavstötande och aningen vindtätare än en vanlig sommarbyxa. I samma serie finns också arm- och benvärmare samt en kortärmad tröja med 3/4-dels ärm. Eftersom det är en cykelbyxa som ska användas när det är mörkt och ruskigt är den utrustad med rejäla reflexer. Blöjan är likadan som i Craft Glow (som jag också har) och det är en helt funktionell pad även om jag inte är helt såld. Baktill är padden helt ok men framtill hade jag önskat mer material; mera stöd och push helt enkelt.

Vad är då idén med en sådan här byxa? Tja…om det är kallt före, men inte riktigt tillräckligt kallt för att du ska ta fram tightsen borde den här vara perfekt. Tillsammans med benvärmare på höst eller vår (eller på en normal finsk midsommarrunda) borde de vara helt lagom. De första rundorna med benvärmare på vårarna är lite obehagliga när man kombinerar varma och sköna benvärmare med ett par kalla sommarcykelbyxor.

Som vanligt är jag inte sponsrad av Craft så jag hoppas kunna återkomma med lite tankar längre fram så ni får veta lite vad jag tycker när jag faktiskt testat dem i verkliga livet.  Jag köpte dem på XXL för 79,90 € vilket får ses som ett riktigt bra pris om de visar sig funka ens hälften så bra som jag hoppas. Men jag blir redan sugen på resten av Crafts Shield-serie.

2 thoughts on “Craft Shield bib shorts

  1. sanjoa skriver:

    Jag har ett par sådana, dom e bra på hösten och våren under dom obligatoriska baggy-shortsen.

Kommentera

