Trek Superfly 7 2016 – spridda tankar

Egentligen har jag cyklat för lite på den här cykeln för att jag ska kunna skriva någon riktig recension, men några spridda ta kan jag i alla fall bidra med. 
image

Först ett par ord om storleken. Jag är 187 cm lång (och ståtlig (och vacker)). Enligt någon storlekstabell på Treks hemsida är storleken jag valde (19.5) lämplig om man är från ca 180(182?)-188. Storleken upplever jag som lagom, men troligen får jag byta till en längre styrstam (90 mm var original) för att bli riktigt. Min sadelhöjd på knappt 81 cm betyder att det finns knappt 2 cm justermån kvar på sadelstolpen. 

Jag har bara kört ett par grusvägsrundor på cykeln vilket betyder att det vore lögn att säga alltför mycket om cykelns egenskaper. Men det lilla jag testat den så gillar jag den. Jämfört med min Anthem är kedjestagen superkorta vilket gör att cykeln känns rappare och roligare än jag trodde en HT på nästan 12 kg kunde vara. En annan egenskap jag märkte ganska direkt var komforten. Cykeln känns helt enkelt bekväm! Till komforten bidrar säkert det låga lufttrycket i bakdäcket, men även sadeln (Bontrager Evoke 2) och den tunna sadelstolpen (27,2x400mm) bidrar rätt rejält. 

På tal om sadeln är jag lite sugen på att byta ut sadeln till en personlig favorit, nämligen en Fizik Tundra 2. Bontragersadeln är ingen katastrof, men baken är ju som smaken: en del gillar breda och en del gillar annat. Sen blir jag ju lite nyfiken hur bra komfort man ytterligare kunde få med t.ex. en Ritchey Flexlogic eller liknande. 

På tal om komfort kom cykeln med Bontragers XR1 Expert däck. Ett helt ok däck i sig, men lite kasst är det nog att speca en cykel med ett 2.00 däck bak ännu 2016. Jag trodde smala däck försvann i och med de där blåa Nokian Boazobeana X där kring 2001. För att få bättre komfort har jag nu Racing Ralph 2.25 fram och ett Thunder Burt 2.25 bak. TB visade sig vara en totalflopp. Jag hade hoppats på större volym så nu är jag på jakt efter ett riktigt stort bakdäck. Kanske ett Racing Ralph 2.35?

Vad gäller saker jag är mindre imponerad av så finns det en del. Jag vet inte hur krävande jag får vara när det ändå handlar om en HT som är strax under något slags mellanprissegment. Men om jag får vara kritisk vill jag säga att styret är för smalt (69 cm), handtagen är obekväma och snurrar när man tar i hårt och hjulen är med sina drygt 2,1 kg väldigt praktiska om man vill sänka någon i Nybroviken. Men som sagt: man får vad man betalar för antar jag. Växelsystemet med Slx reglade och XT bakväxel och Deore kassett är helt hyfsade grejer. Bromsarna från Shimano som är någon modell strax under Deore är helt ok, men saknar inledningsvis helt bett. Men det kommer kanske.

Men viktigast av allt är ju ramen och gaffeln och de är jag supernöjda med. Sen får jag se vad som händer när jag första gången drar till skogs. Det finns väl en risk att min försiktiga optimism utbyts till vrede, men det blir ju bra innehåll för bloggen i sådana fall. 

Kommentera

