Dags att ge sig?

image

Det går inte jättebra med tävlandet i år. Jag har redan missat två viktiga träningstävlingar på grund av diverse orsaker och nu är det på lördag dags för Laajavuori XCM. Till min stora sorg ser det dock lite illa ut med deltagande just nu. Ännu i fredags och i lördags kändes det bra. Jag drog några halvlånga och långa drag på stig och det blev ett par KOM vilket visar att formen är hyfsad (även om jag inte vill dra alltför långt gående slutsatser av segment som är rekordtorra). Men speciellt på lördagens var det riktigt kallt också i skogen vilket gjorde att jag småfrös lite mellan varven. Söndag vaknade jag upp och var helt utslagen. Jag trodde det mest var sömnbrist men trots ca 1.5 h gubbvila på eftermiddagen blev det inte bättre. Muskelvärk, lätt stegring och en allmänt kass känsla i kroppen hade jag försökte klä på mig varmt och ge mig ut på en glidrunda. Det blev 23 minuter för jag frös som om jag hade feberfrossa…

Efter en bra sömnnatt hade jag hoppats på att känna mig bättre men jag har fortfarande muskelvärk och allmänt seg kropp. Nu är det bara att hoppas på att det blir bättre mot kvällen och dels mot slutet av veckan. Om Laajavuori XCM blir ett DNS för mig börjar det snart kännas som att jag lägger ner mina planer på att tävla i år. Men nu hoppas jag på det bästa. På tisdag måste jag vara bra i kroppen igen annars blir det supersvårt att lyckas komma till start. Laajavuori XCM är inget man kör med halvfrisk kropp.

Kommentera

