Oval klinga – vad ska man tro om det?

image

Jag fick min nya klinga från Absolute Black i går. För den som funderar: ja, jag är ambassadör för märket men det betyder bara att jag får köpa klingor med en rabatt på cirka 40 procent i gengäld mot att klingan syns på bloggen och på andra ställen. Så ta mina ord för vad de är, men ärligt talat har jag inte mycket att vinna ekonomiskt sett på att skriva en massa strunt som jag inte kan stå för.

Hur som helst, nu kör vi.

Klingan var alltså oval. Vidare så var den utrustad med 32 tänder, svart till färgen och så kallad direct mount. Det finns ovala klingor med olika typ av ovalitet och ärligt talat tror jag inte man märker så mycket skillnad. Den ack så viktiga vikten vet jag inte för jag var lat och hann inte väga den före den satt fast på cykeln.

Första intrycket är konstigt. Känslan är att man är full, men bara från höften neråt. Tänk er att ni trampar sakta men nyper och släpper bromsen så tätt ni bara kan. Eller att ni har kassetten är full med snö och kedjan släpper och hugger tag två gånger per trampvarv. Den känslan har man i två kilometer. Sen plötsligt har man vant sig och redan på den andra rundan märkte jag inget speciellt.

Den största skillnaden märker jag när jag trycker på ordentligt. Det går märkbart lättare att trycka på. Jag menar alltså inte att man blir snabbare, men det känns helt klart lättare. Ovaliteten gör alltså att klingan är större i de delar av trampvarvet där man är starkast och minst där man är svagast.

På något sätt skulle jag spontant säga att man har mest glädje av en oval klinga om man ofta cyklar med låg kadens och inte har så bra rundtramp. Men som sagt…it’s early days och jag får återkomma till vad jag tycker senare.

2 thoughts on “Oval klinga – vad ska man tro om det?

  1. Jaakko skriver:

    Onko tuolla polkeminen kevyempää? Jotkut ovat sanoneet, että jos normaalisti käyttäisi 32t ratasta niin soikea voisi olla 34t? Vai osaatko vielä sanoa onko tuolla merkitystä.

    • vagcyklist skriver:

      Ainakin polkeminen *tuntuu* kevyemmältä. En osaa vielä sanoa kovin paljon koosta. Maastossa 32t on aina toiminut mutta kokeilen ehkä tulevaisuudessa 34t ratasta (?).

Kommentera

