Väldigt lite avundsjuka

image

På grund av familjens planer hann jag inte delta i PP Runt i dag. Den lokala vårklassikern är ett lagom kort och lagom snabbt motionslopp som brukar vara ett bra träningspass om inte annat. Jag blev lätt bedrövad när jag märkte att jag inte skulle kunna delta men i dag när jag cyklade en runda med start 8.30 där jag avslutade med en sväng via starten försvann avundsjukan i det svinkalla vädret.

Vid starten var det rekordfå deltagare. Jag har inte deltagit alla de senaste åren men i år var det kanske högst 20 cyklister som startade i gemensamma starten. Vädret var ju som sagt bedrövligt med kall vind, sex futtiga plusgrader och regnet kom också halvvägs i loppet. Det var med andra ord ganska skönt att tvingas stå över i år.

Min egen träningsrunda blev hyfsad. Jag valde att köra halvhårt med terrängcykeln på landsväg. På dryga timmen snittade jag ca 31.5 km/h vilket var hyfsat med tanke på att jag inte behövde blåsa ur lungorna för att göra det.

Sen lite kuriosa: när jag stod vid starten märkte jag att det stack ut ett par trosor vid armhålan på västen. Jag måste kanske påpeka att det var min frus trosor så ingen tror att jag cyklar runt i trakten och jagar trofeer. Troligen hade plagget fastnat i västen när jag plockade kläder av klädstrecket före rundan. Hur trosorna sen hölls där hela rundan det förstår jag inte riktigt. Någon borde rimligtvis ha sett denna pikanta detalj vid starten men ingen påpekade något för troligen trodde folk att det är så där man ska vara klädd nuförtiden. Långa strumpor, oval klinga, brett styre och spetstrosor i armhålorna – där har ni cykelmodet 2016!

Kommentera

