På den fjärde dagen

image

Eftersom VM-Sport ordnade en demodag idag och igår var jag och kikade lite på hojar i dagarna två. Lite köpsugen blev jag nog, men såg inget som är avsevärt bättre än vad jag redan har i förrådet. Idag ordnades en demodag ute vid Storsand med möjlighet att testa en cykel med Di2 och lite olika modeller av Treks cyklar. Tyvärr fanns inget i min storlek men jag testade lite i alla fall. Cykeln på bilden testade jag först. Xtr Di2 är verkligen en dröm att använda men en del av mig känner att det är ett verkligt komplicerat sätt att åstadkomma samma sak som Sram gör med ett enklare 1×11-system. Men visst var det fint. Sen var det också kul att testa en hardtail med smala 2.1″ däck och extremt hårdpumpad gaffel. Man blir glad när man får återgå till vad man har igen.

Sen testade jag en heldämpad Trek Powerfly med elmotor. Med andra ord en elmotorcykel. Eller en elmotorassistanscykel. I mina ögon är det ingen elcyklar inga cyklar utan motorcyklar som därmed inte har något att göra i skogen. Men jag tänkte att jag kan ju testa så jag vet vad jag är skeptisk till. Jag ska inte gå in på alla lägen och finesser hit och dit men jag körde i högsta läget (turbo) där den producerar 250 watt från en Boschmotor. När man frihjular kommer ingen kraft och den slår av vid 25 km/h. I skogen var den snabb, helt klart. Framför allt var det ju acceleration som blev grym. I benen kändes det som rehabrull men farten blev ändå som en spurt a la Förstemann. Som cykel betraktat hade den den tydlig traktorkänsla (tänk er en riktigt lätt moped så vet ni lite känslan) men det gick ändå undan. När jag kom ut på grusväg tog det roliga slut eftersom motorn slutar arbeta vid 25 km/h. Jag blev alltså inte riktigt klok på elcykeln. Jag kunde tänka mig en modell med dold motor så jag kunde vinna tävlingar ibland men en sådan här pjäs på gissningsvis 20+ kg hade för lite cykelglädje.

Där fanns en massa fatbikes och plusbikes men de intresserar mig lika lite som…eh, något som inte intresserar mig alls. Jag provrullade en Procaliber med Isospeed också och den kändes väl som en hardtail brukar, men kanske lite mjukare – på ett bra sätt.

Dagens bästa cykel var alltså min Anthem. Den är inte riktigt inställd ännu och den känns ovan med 71 cm styre samtidigt som tekniken är kass. Men det var varmt och skönt inne i skogen så kanske jag kör mtb i morgon?  I dag blev det två timmar och en timme till med torra stigar borde jag kunna skrapa ihop.

Kommentera

