Framsteg ska synas i mikroskop

Jag läste min egen blogg i kväll. Det här är ju världens bästa blogg och det är ju därifrån man ska hämta sin inspiration. Jag hittade bland annat detta inlägg.

image

Jag skrev alltså att jag för ett år sedan bänkade 5×5 med 40 kg och militärpressade samma 5×5 med stången (20 kg). Nu har jag gymmat alltför lite efter jul (4-5 gånger kanske?) och ganska livlöst även före jul. Trots detta bänkade jag 45 kg förra veckan (samma upplägg med 5×5) och militärpressade 30. Strax före jul kändes 50 nära i bänk (47,5 gick helt ok).

Nu är det här ju extremt låga siffror (men det kan jag bjuda på för med mina gener och med en gång överkropp per vecka blir man inte biffig). Men min poäng är att en träningsdagbok och någon typ av test kan vara bra att göra ibland. I gymmet är det relativt lätt medan det på cykeln kan vara svårare. För utvecklingen är ofta långsam och framstegen märks sällan, speciellt om man har pessimistisk livssyn. Om jag bara mätt mina framsteg i gymmet i vinter i känsla hade jag trott att jag inte kommit någonstans. Nu visar det sig att jag trots dålig inställning och långt ifrån optimalt upplägg ändå gått lite framåt.

Kommentera

