Yo! Prehab or rehab or die, cyclist!

På alla bloggar skrivs det en massa om watt och timmar och kilogram och kilometrar så det står en upp till halsen. De flesta skriver om prehab och rehab först när saker och ting gått snett och när skadan är skedd och när det småningom märkts att kroppen kan behöva lite annat underhåll än bara sadelaktiviteter.

Jag är själv inget under av variation (men varierar mig mer än det kanske framgår här på bloggen) men för den som vill ha lite tips om bra prehab så kommer några här.

Först av allt villa jag tipsa om en bok av Tom Danielson som jag nämnt en massa gånger. Han har ju visat sig vara en bedragare som lurat pengar av hederliga cyklister eftersom han cyklat sig till penningstinna kontrakt genom att vara dopad (och inte ha vett att erkänna ens när han åkt fast) och därmed indirekt/direkt stulit av odopade cyklister MEN om vi bortser från detta så är denna bok bra. Även om jag har svårt att rekommendera att ni köper den på grund av hans förflutna. Kom och låna den av mig och kopiera den i stället.

image

Sen har jag också en bok med olika pilatesövningar. Den här har jag använt alltför sparsamt för den är helt enkelt för innehållsrik och alla program har för många övningar. Om jag vill få prehab gjort måste det gå snabbt.

image

Senaste månaden har jag haft möjligheten att få testa Yoogaia som är en streamingtjänst med både liveklasser och inspelade dito med både yoga, pilates och mera traditionella corepass. Jag har mest testat corepass och något yogapass. Speciellt yogapassen har varit bra där jag valt pass som fokuserat på styva höfter (hej cyklist!). Jag är inget stort yogafan och blev det inte heller efter detta men som ett sätt att öka rörlighet och få lite extra corestyrka har det fungerat bra.

image

Yoogaia finns på internet. På INTERNET!

Tyvärr kostar Yoogaia 19,99 € i månaden (lite billigare om man binder upp sig för längre tid) vilket är alltför dyrt när man jämför med vad gymkort kostar. Dessutom går det att hitta riktigt bra yoga/stretch-videon på Youtube om man orkar söka (jag orkade inte men frun min sa det). Om Yoogaia skulle kosta ungefär som Netflix eller Spotify eller liknande streamingtjänster (7-10 €) kunde jag kanske tänka mig att betala det ett par månader på vintern. Men nästan 20 €? Ni måste skämta.

För i ärlighetens namn behöver man relativt få olika stretchövningar om fokus är på att bli en bättre cyklist och inte på att bli en bra yogare. Till exempel Sonya Looney tipsar på MTBReview.com om några stretchövningar som är bra för cyklister och i mina oprofessionella ögon räcker de väldigt långt. Ta en titt här. När ni ändå är inne där på den sidan kan ni ju ta en titt på de här övningarna för de är också kanon. Kombinerar man Looneys tips med lite grundläggande coreövningar kommer man långt. Testa att göra 3×20 minuter stretch plus core den här veckan. Ta t.ex Looneys tips, kombiner med lite plankor (vanliga, sida och knälyft mot armbåge), supermans, hitlers hundar, lite reverse crunches och någon till. Det tar som sagt 20 minuter. Gör det!

Jag ser vad du tänker och du tänker att du inte orkar: gör det!

GÖR DET NU!

Kommentera

