Generalskärpning

image

Det har blivit dåligt med bloggandet i år. Jag vet att jag skriver sämre och mindre än normalt (har ni inte märkt någon skillnad så är jag verkligen illa ute) och att jag inte är speciellt informativ eller rolig eller nydanande. Orsakerna till detta är flera.

För det första har jag bytt jobb. Eller rättare sagt har jag bytt arbetsuppgifter. Utan att gå in på tråkiga detaljer kan jag konstatera att det har varit roligt och motiverande men att det krävt en hel del av mig både i tid och tanke. Därför har bloggen inte varit första prioritet när jag har fått fritid utan jag har då prioriterat avkoppling och träning.

Träningen, ja… Jag har tränat ganska bra tycker jag. Inte så att jag har massa timmar på kontot eller ens kunna ha någon chans att formtoppa i mars utan så där varierat och med realistisk volym. Det är ju så olika hur folk räknar men om jag säger att jag snittat där strax under 10 timmar senaste veckorna så är det ganska sant. Problemet är bara att jag upplever att jag cykeltränat för lite. Jag har gymmat, skidat, yogat, corat, rinkbandat senaste 3-4 veckorna men cykelträningen räcker inte till helt enkelt. Från och med nästa vecka måste jag börjar prioritera cykelpassen. För mig funkar det inte att cykelträna bara lite under vintern utan jag måste hålla igång. Det tror jag i alla fall.

Vad gäller bloggandet borde jag ta tag i målsättningar och tävlingsprogram och sådana häftiga grejer. Ni vet: skriva lite om sånt. Men jag lider av beslutsångest och vet inte riktigt vad jag vill. Men jag kan ju i alla fall hitta på något och ändra mig sen. Som jag tänkt nu så kanske det blir ett par landsvägstävlingar på våren och sen ganska traditionellt. Tahko kör jag endast om jag kan övertyga mig själv att köra 120 km dvs två varv. Jämi MTB som är Finlands svar på Cykelvasan vill jag köra men det har hittills inte funkat med familjen att köra den pga kalas. Sen läste jag någonstans att långlopps-FM (eller XCM FM som det kanske snarare kallas) körs i augusti i år vilket kunde passa mig ganska hyfsat, för i september är jag alltid sjuk. Det här med att planera för tävlingarna är alltid lite knepigt men generellt brukar jag planera in relativt lite för man blir ändå lite tävlingstrött. Dessutom så är det ju inte gratis att tävla heller vilket gör att jag försöker prioritera ganska hårt.

Sen kan jag meddela att det inte blir något träningsläger på Mallorca med de lokala cyklisterna. Jag hade smått planerat för det men sen fick jag ett erbjudande att besöka Krakow (inklusive Birkenau och Aushwitz) i april på arbetstid vilket kändes som ett unikt chans för mig. Men sen ser det ut att ändå bli en sväng till Mallorca i september med familjen så lite cykling blir det på ön i alla fall.

2 thoughts on “Generalskärpning

  1. Toddan skriver:

    Cykelvasan är ju helgen efter Jämi kanske de skulle passa bättre

Kommentera

