Träna i kylan – min åsikt

Den gode Öijer skrev ett inlägg om det här med att träna i kylan. Ni kan ju läsa själva men han kom väl fram till att vi alla är olika och en del annat.

image

Det har ju varit rätt kallt nu i Norden senaste veckorna och flödet fylls ju då av folk som klär på sig fem miljoner klädesplagg och ger sig ut på cykeln. Man får ju fundera varför eftersom träningen man får i -25 ofta blir halvdan. Men det är klart: frisk luft är frisk luft. Dessutom får man ju inte missa chansen att framstå som lite galen heller.

Min köldgräns för cykling är numera -10. Det går givetvis att köra ett par timmar i kallare än så men sällan är fartvinden någon höjdare. När jag cykelpendlade till jobbet några vintrar när frun var hemma med barnen märkte jag att jag blev van med kylan och t.ex. pendling i -20 en timme eller så var inga större problem. Någon dag pendlade jag i -33 eller något sånt men det var mest bara idiotiskt (även om det är eländigare att sätta sig i bilen i sådana temperaturer)

Men sen jag började cykla igen efter att vi byggt hus (2010) började jag allt mer fundera kring hur jag kan använda min tid. Om jag har 90 minuter att lägga på träning en vardagskväll kan jag antingen lägga 30 minuter på klädbestyr och cykla 60 eller ge mig ut i förrådet och cykla 60 där och sen äta chips efteråt i 30 minuter. Då vinner alla: jag, mina konkurrenter och chipsindustrin.

Ni märker kanske att jag blev uttråkad av ämnet. Gör vad ni vill (men vill ni vara smarta måste ni också tänka och agera smart).

Hur som helst blev det planerade två timmar på trainern i dag. Jag hade väl inte jätteroligt men jag fick det gjort och om huvudet håller blir det tre timmar i morgon. Det gäller att hitta en bra film så kanske det går vägen.

Kommentera

