Söndagsjulbastu i tropiska förhållanden

image

Det var hyfsade förhållanden i dag. Fjärde advent men cirka fem grader varmt och ändå relativt stelfruset i terrängen. Torget flockades av en handfull cyklister och även om vädret kändes grått och trist så blev det en ganska fin runda i alla fall. Lördagkvällens tröskelmatande hade gett lite taskiga ben men det glömdes när det kom någon fin stig framför en. Runt tre timmar blev det i slutändan vilket kändes lagom på alla sätt och vis.

Det som var mindre fint var min tredje punktering på kort tid. Tack och lov hade jag bara ett par kilometer hem när det hände men irritationen över detta punkakaos börjar bli stor. När jag fått mat i mig tvättade jag cykeln grundligt och inspekterade däck och fälg utan att bli desto klokare. Troligen bara det våta vädret i kombination med dödsgruset på vägarna. Men jag har aldrig varit med om något liknande. Helt tydligt att min tur med punkteringar har vänt.

Kommentera

