Hjul med mera

Min ”tävlingsmtb” (det är nog bara en vanlig mtb men det låter så coolt att lägga ”tävlings-” före allt) saknar hjul. Därför måste jag ha nya före våren är här. Ingen stress med andra ord men jakten pågår ändå.

Vad vill jag ha då?

29er-hjul som är hyfsat lätta med bra nav, xd body, 15 mm fram, QR bak. Minst 20 mm innermått på fälgen ska det förstås vara. Maxpris cirka 500 har jag tänkt mig.

Var har jag hamnat? Tja…vad gäller nav velar jag lite mellan DT240 och Hope Pro 2 Evo. De förstnämnda är lite lättare men kvaliteten är väl den samma ungefär. Vad gäller fälgarna har jag tittat främst på Ryde Trace XC som är en lätt rackare…kanske för lätt för tjocka motionärer? Men en annan intressant fälg som jag ramlade över var BOR XMD 333 Wide+ (namnet riktigt rinner ur munnen).

image

375 gram, 28 mm ytter/23 mm inner är ganska intressanta specs…även om skillnaden jämfört med Ryde, Crest osv är relativt liten.

Alternativen är således:

1. Hope/333 Wide/D-light 1560 gram 499 euro
2. Dt 240/Ryde Trace/D-light 1443 gram 509 euro
3. Novatec/Farsports kinafälg hookless 27 mm/Sapim Race 1530 g ca 510 euro plus eventuell tull.

Det troliga scenariot? Jag kommer att besluta mig för alternativ 1 nu, men sen drar jag ut på beslutet och beställer något helt annat.

Mest logiskt vore ju att beställa det lättaste man kan få för sina pengar men trots min milda fascination för lätta saker vill jag inte offra åkegenskaper på vågens altare. Men…vad skulle ni välja? Har ni kanske något ännu bättre tips? Skriv en kommentar, vet ja!

15 thoughts on “Hjul med mera

    • vagcyklist skriver:

      Kollat på 30 mm breda fälgar från Ali men de blir lite i dyrast laget när man ska låts ngn bygga dem också. Färdiga hjul är också dyra. Men de jag kollat på är 27 mm ytter 23 inner och har Novatevs nav till hyfsat pris. Men kan nog hända att jag prioriterar bra nav.

  1. Matti skriver:

    Nu väger ju jag mer än dig, men jag kommer inte längre att köra på slattriga, lätta aluminiumfälgar. En kinesisk kolfiberfälg märkbart styvare, och verkar ju hålla hyfsat bra (kört nästan 3 år på mina nu)

  2. Lövis skriver:

    De verkar nog tåla en del faktist. Jar har inte haft några riktit hårda grundstötningar med mina, men nog har de smällt i många ggr utan några skador på fälgkanterna.

  3. sanjoa skriver:

    Själv hade jag oxå tänkt köpa dessa bredare kolfiberfälgar – men det föll på tidsbrist så jag köpte färdiga hjulpar. Det vore ändå bra med bredare fälgar för då kan man köra med bredare ringar o mindre tryck. Hållbarheten på kinahjulen e det inget fel på – men det finns ju förståss många fabriker där o alla kan ju inte vara bra.

    • vagcyklist skriver:

      Jag kör redan med 1.35-1.50 bar och det har funkat bra med existerande däck (oftast 2.25or). Om jag kunde tänka mig att ge 750+ euro för ett hjulpar skulle jag väl ta hope nav plus 30 mm fäög från light bicycle men tycker det blir för dyra helt enkelt.

  4. Matti skriver:

    Mina kolfiberfälgar hållit betydligt bättre än någon av de aluminium jag haft, och jag brukar inte överdriva med luftmängden i minda däck. En no-brainer enligt mig, och snöa inte in dig för mycket på naven.

    • vagcyklist skriver:

      Nåja. Jag tror det får bli sådana. Nav är ju inte svåra att serva och går bodyn sönder hittar man lätt nya bodyn om man väljer novatecs nav.

      • Niklas skriver:

        De nyare hookless fälgarna från L-B verkar bra. Körde sönder den gamla modellen med ett hårt genomslag, men efter Lövis reparation höll det bra i över 1 år före totalhaveri på årets Tahko. Beställde Lb modell RM29C19 30/24 mm i somras och de är av mycket bättre kvalitet än modellen de sålde för 3 år sedan. Superenkel att montera och helt utan kast osv…..har en extra fälg ommonterad i garaget…(inte till salu) Notubes fälgar år nog sladdriga och svåra att rikta i jämförelse. Körde en del med Ztr arch i somras och denna smalare fälg krävde ca 0,2 bar mera tryck för att undvika genomslag typ 1,4 bar… Köp kolfiber….och light-bicycle går det bra att beställa från.

      • vagcyklist skriver:

        Börjar bli överväldigande majoritet som röstar för fiber…

  5. Lövis skriver:

    Niklas är det samma ERD på nya fälgen?

Kommentera

