Fäbodaloppet 2015 – en tävlingsrapport

Jag blev tvåa. Igen. Det var en våt tävling. Igen.

Men vi tar det från början:

Brahe hade vänligheten att ordna en löpartävling och en cykeltävling i den fina Fäbodaterrängen. Banan som kördes i formatet 2×15 km och var en hyfsat lätt bana med en bra mix av stigar och grusvägar. Det var absolut ingen svår bana i sig men ett monsunregn senaste halvdygnet gjorde banan våt, tung, lerig och ganska svår. 

I starten var min taktik att ta det lugnt men gå iväg med en mindre grupp. Efter första stigen hade jag, Haga, Tikkala och Parkkinen en liten lucka men in på nästa stig/skogsväg hade några till anslutit när vi sölade för mycket på grusvägen. På dagens svåraste stig, den till Reijos stuga var det hala rötter och stenar vilket gjorde att jag tappade någon meter på Tikkala, Parkkinen medan Haga väl tyckte jag sölade för mycket så han körde om mig. Jag hade väl ganska bra kontroll på läget för jag tog det medvetet lugnt på den stigen för jag visste att jag kör ikapp 10-15 sekunder utan större problem. Med en större vurpa på de våta stenarna skulle betyda game over. Nåja, Haga fick ganska snabbt lite skräp i bakhjulet (och punkterade kort därefter) medan jag körde ikapp P och T ca 150 m senare. Efter det var det bra samarbete. Jag kände mig ganska bekväm på resten av stigarna och några större problem med tempot på grusvägarna hade jag inte heller. Ner i den mörka källaren behövde jag aldrig gå. Vädret var inte det bästa för förutom 20 cm djupa vattenpölar så hällde regnet ner vilket gjorde att jag redan på första varvet hade grymma problem med sikten. Tack och lov var det hemmaplan så alla stigar kan man nästan köra med förbundna ögon. 

Andra varvet gick i jämnt och ganska hårt tempo. Jag började köra lite mer defensivt för jag hade på känn att Maku skulle köra hårt andra gången på stigen till Reijos. Till min stora lycka körde Tikkala först in på stigen vilket gjorde att jag hade lättare att hänga med. Tikkala är en grym cyklist, men på våta, tekniska stigar har man alltid en fördel om man är på hemmaplan och cyklar på bekanta stigar. Trots detta tappade jag några sekunder på dem vid Reijos men tack vare att jag körde lite bättre på slutet av stigen var jag så gott som i rygg på dem in på Pörkenäsvägen. Maku låg längst fram och hade 3-4 sekunder på mig och T. Plötsligt hade han fått en lucka på drygt 20 sekunder utan att jag riktigt vet hur det gick till. Jag passerade Tikkala och hade på något ställe korn på honom. En taktik hade varit att ge sig, men jag var sugen på att vinna så jag körde på ganska hårt och vid Virtanens rollercoaster var luckan ner till 11 sekunder. Sen så jag jagade jag så gott jag kunde. Enligt min klocka var jag som närmast ca 5 sekunder efter men närmare än så kom jag inte trots att jag försökte mitt bästa. I mål skiljde det sen åtta sekunder vilket ju förstås var nio för mycket. Tikkala kom sen en minut efter oss som trea.

Hur känns det?

Jag är nöjd med att jag höll fokus trots att jag inte riktigt kommer till min rätt på våta rötter. Jag är nöjd med att jag kände mig stark och lyckades kämpa in i mål. OM jag suttit direkt bakom Maku när han hljde farten på stigarna hade jag kanske lyckats gå med i fartökningen. MEN nu satt jag inte där för att jag släppt en lucka på det parti som var mest kritiskt för mig så det där OM är helg onödigt att fundera på. Jag har mina svagheter och då går det som det går när man ska försöka spänna bågen riktigt högt. Men benen var bra och jag hade en ganska kontrollerad dag rent fysiskt så det är jag nöjd med. Och en andra plats är inte fy skam även om jag har nästan fler sådana nu än Peter Sagan. Hatten av för Maku som vann, igen måste jag väl nästan säga. Om jag inte efter denna säsong lägger av med det här att träna och försöka cykla hårt så får väl nästa års mål bli att försöka vinna någon gång. Men vilken cliffhanger det blir! 

Stort tack till Brahe och alla talkojobbare för en fint arrangerad tävling. Banan är bra och passar de flesta så länge det är torrare än i dag. I och för sig, våtare kan det inte bli. 

image

2 thoughts on “Fäbodaloppet 2015 – en tävlingsrapport

  1. Maku skriver:

    Märkte redan på varv 1 att du var den starkaste av oss 3 på grusvägpartierna. Ville därför försöka få lucka före lillsand och sen hoppas på det bästa, idag räckte det med nöd och näppe….tur för mig att målet ej var längre bort, hade knappast orka fortsätta längre i samma tempo.

  2. Maku skriver:

    Sköljde Canyonen ikväll, 3cm jack på bakdäcket och en grön latexslang som tittar ut, ibland har man tur…

Kommentera

