Värdelös misär (förbjud löpning inom euroområdet)

image

Jag fick för mig att springa. Löpa. Lufsa. Slasa sig framåt som en crossfittare. Ni vet. Kärt barn har många namn.

Men nu fick jag igen, som vanligt, ont i knäna, höfter…ja, i princip överallt. Avverkade 4,5 km på 32 minuter. Jag sprang 1 km, gick 300 m, sprang 100, gick 150 m osv mfl etc. Det var misärigt och irriterande. Jag vet att jag inte har något fel på mina knän men mina bortskämda cykelbensmuskler tillåter inte stötar och elände. Inom oktober tänkte jag springa till jobbet och sen tillbaka på kvällen. En sträcka på 2×9 km. Någon som har tips för hur det ska gå till?

Lite fakta:

-sprang senast i Turkiet i oktober 2014
-senaste 5 åren har jag sprungit cirka 4 ggr per år.
-inte överviktig eller tung i kroppen
-villig att lära mig
när det inte gör ont springer jag ganska lätt ner mot 5 min/km i alla fall

Så vad gör jag? Springer på spån tills benen håller?

5 thoughts on “Värdelös misär (förbjud löpning inom euroområdet)

  1. Joakim skriver:

    Spring på spånbana eller i skogen på stigar. Testa ‘barefoot running’ dvs. kortare mer intensiva springsteg (läs: inte trippande steg) och stig ner på tårna först men inte på hälen. Denna stil är åtminstone snällare mot mina knän.

  2. MrL skriver:

    I oktober kan du ju redan skida till jobbet så varför springa?

  3. Kennet skriver:

    Spring med högre ”kadens”, 180 steg/minut rekommenderas, spring på varierande underlag, öka sträckan endast nå lite per vecka, träna till du klarar ett halvmarathon så känns 2×9 lätt som en plätt!

Kommentera

