Nykarlebyloppet 2015

Det blev ännu en fin söndag vädermässigt med bad och före det lite motionsloppande på landsvägscykeln.

image

Tja…det finns inte så mycket att säga om Nykarlebyloppet i år. Jag har varit med som funktionär några år men tänkte cykla i år. Så blev det också.

Vi var indelade i startgrupper enligt inplanerad medelhastighet. Ingen direkt vinnare utses för det är ju ett motionslopp men ändå finns ju en viss vilja att cykla snabbt. Men eftersom man inte vet om samarbetet funkar bättre i andra grupper är det hela något av ett lotteri. Jag, Maku och Johan försökte komma i väg men kom ingenstans trots flera försök. Jag kände mig stark på sätt och vis men att köra motionslopp är nog en helt egen vetenskap. Vi märkte väl ganska snabbt att tempot var för lågt i gruppen för att det skulle bli några snabba tider.

En stor krasch med många inblandade skedde tyvärr vid Kanäsbackarna. Jag satt längst fram så jag såg inte vad som hände men det smällde rejält till både höger och vänster och två ambulanser fick tillkallas. Jag och några till väntade in ambulanserna och försökte ha koll på cykel- och biltrafiken som kom till platsen. Humöret var verkligen inte det bästa efter olyckan så efter att ambulanserna anlänt blev det sakta rull tillbaka. Jag vet inte exakt hur det gick för de inblandade men med tanke hur rejäla krascher det verkade ha varit så hoppas jag bara att det gått så bra som möjligt för de inblandade.

Tyvärr är det inte helt ovanligt med vurpor på motionslopp eller andra sorts cykeltävlingar heller för den delen. Men när man är nära dem, eller inblandad för delen, så blir man nog rätt tveksam till om man alls ska delta i motionslopp.

Kommentera

