Klickkulturens ifrågasättande

image

En sak som jag tycker är lite rolig…eller nej, jag tar det tillbaka. En sak som är konstig är hur gillandet på diverse sociala medier fungerar. Jag har mer eller mindre själv slutat att klicka på Kudos på Strava för jag ser ju inte riktigt idén med det. Vad är grejen med att klicka och ge kudos för att någon cyklat några kilometer? På någon nivå hoppas jag att folk har andra drivkrafter för sitt tränande än kudos på Strava, hjärtan på Instagram och så vidare. Förhoppningsvis drivs man av något större än beröm på något social medium eller ökande besöksstatistik på bloggen.

Men. Om vi nu utgår från att folk inte är som jag och att alla andra fortsättningsvis klickar och ger kudos etc till höger och vänster så förstår jag ibland ingenting. Jag använder numera Strava extremt sporadiskt men ibland lägger jag igång appen på en helt vanlig lugn cykelrunda och får då kanske 7-15 kudos. Men när jag knäpper igång Strava och kör ett segment så fort jag bara kan och får ett KOM med bred marginal…då får jag en (1) kudo (exempel ovan). Det är inte så att jag gör något med de där kudos men det är ju så att jag blir konfunderad när en helt vanlig runda där jag knappt blir svettig ger fler kudos än när jag presterar på toppen av min förmåga. Nu drivs jag inte av likes, kudos eller besöksstatistik men det finns ju verkligen inget samband mellan någonting.

Nåja. Jag vet inte vart det här är på väg men kanske det är första steget mot att lägga ner bloggen, sluta med Strava, sluta se världen genom Instagram, sluta utsättas för smygreklam via bloggar och börja se inåt lite mer. Kanske till och med träna utan att registrera det någonstans? Kanske det kan bli nästa grej?

7 thoughts on “Klickkulturens ifrågasättande

  1. Joakim skriver:

    Enligt mig så är Strava gamification på hög nivå, dvs. man kan tävla mot sig själv och andra utan att vara ute i skogen eller på vägen samtidigt. Man hittar oxå nya rutter o cykelkompisar via Strava. Och så kam man ju följa efter likasinnade i andra delar av Finland o världen.

    Men jo, det är ju oxå roligt att stänga av Strava och ta en liten annan rutt eller takt och inte alltid tävla.

    Enligt mig så skall man sätta upp hela träningspasset på Strava (om man nu använder det).

    Inte blir man en bättre cyklist eller fotograf av att få likes, men det kanske sporrar en att träna o fota mera (feelgood).

    För nog svider det lite när man blir av med en KOM.

    • vagcyklist skriver:

      Exakt. Just det där med att man hittar rutter är bra. Sen sån sporrar det ju verkligen att utvecklas (för egen del trornjag att jag börjat pusha mig själv lite mer på tekniska stegar sedan Strava kom) Men för egen del ger det inget att logga all min träning på Strava, men det beror ju på att jag gör det via min Garmin och därmed sparar infon på Connect istället. De flesta rundor jag gör är ju ändå sådana som inte är till någon glädje för någon att se.

      För egen del sätter jag mest upp tävlingar så får man analysera och se var man tappat eller eventuellt tagit in lite på någon konkurrent.

      Men kör jag ett pass med syfte att köra hårt och därmed kanske jämföra mot andras tider så knäpper jag helst igång telefonen och knäpper av när segmentet/n är över. Då får jag direkt feedback om min fart, linjeval etc och kan direkt analysera hur jag kan förbättra. Så därför blir det sällan hela rundor som jag loggar på Strava.

  2. Joakim skriver:

    Och så emellanåt så måste man ju fundera, var är vagcyklist? 😜

  3. Joakim skriver:

    Men en sak som jag inte vill se i ‘mina’ skogar är ‘här startar ett Strava segment’ lappar. Jag vet att sådana finns på vissa ställen i Finland.

  4. jan2meter skriver:

    Ursäkta en dum fråga, men vad är kudos? Har ett strava-konto, men det är inget som jag använder aktivt så därför är ordet obekant för mej. Är det samma som att ”gilla” på FB?

Kommentera

