Sista ljuset före mörkret

image

Det är något speciellt med augusti. Saker tar obevekligt slut, samtidigt som andra saker börjar. Morgnarna börjar bli krispiga medan kvällarna i bästa fall bjuder på sommarens finaste outro. Jag befinner mig alltså i mittemellanland.

Jobbet börjar på riktigt i morgon och med tanke på det har jag cyklat benen tunga med upprepad belastning trots att jag tänkt vila den här veckan. Sista delen av tävlingssäsongen startar första helgen i september och då blir det lokala cykellopp för hela slanten.

Det är fantastiskt skönt att få tävla på nära håll i slutet av säsongen. Bekanta ansikten, bekant terräng och minimalt med restid känns som en ultimat lyx nu när jobbet börjar stjäla energi.

Den uppmärksamme läsaren märker ju att ”lokalt” inte inbegriper något FM i XCM för min del. OM jag hade chans på något i stil med topp 15 eller 20 kunde jag tänka mig att lägga två dygn av mitt liv på FM. Men realistiska placeringar är väl 20-40 beroende på startfält och då känns det inte så intressant när det finns lokala lopp på mtb som är lika utvecklande.

Men även om det handlar mest om lokala lopp tänkte jag träna och göra mitt bästa. Troligen blir det en del trainerpass från och med nästa vecka för att riktigt känna mig Rocky.

Kommentera

