Några meningar om haveriet i Jyväskylä

Det här med cykeltävling i Jyväskylä börjar bli något av ett skämt vad gäller mina resultat där. I år cyklade jag inte bra, men absolut inte heller dåligt, men vad hjälper det när jag lyckades få ett skärsår i däcket med punktering som följd. Men vi tar det från början.

Saker man kan göra i stället för att cykla runt en sjö.

A post shared by vagcyklist (@vagcyklist) on

Vädret var superfint vid starten och banan var så gott som kruttorr vid start. På första varvet kände jag som som en stoppad korv för jag hade troligen kolhydratladdat lite för mycket. Första varvet kände jag mig dock bekväm med både uppför och nerför och kan inte direkt klaga på annat än starten och att jag pga denna hamnade onödigt långt bak på första varvet. Men eftersom det skulle köras tre varv och höjdmetrarna skulle ta ut sin rätt så satsade jag på en försiktig start. Jag varvade cirka minuten efter t.ex. Maku och cirka 100 m efter Sini som körde två varv idag. Det är i min bok en hyfsad start i Jyväskylä.

På andra varvet började jag köra ikapp och om en del. Jag märkte att jag var starkare än flera framför speciellt uppför så jag valde att plocka in folk framför mig i försiktig takt. När jag började tycka att jag börjat komma igång körde jag för tight bredvid en sten och slet sönder däcket. Stan’s vätskam tätade inte och jag fick springa till närmaste service/langning. Jag fick låna en pump, försökte svänga på däcket men tyvärr skedde ingen tätning. Tills sist gav jag upp och slängde i en slang. I det här skedet hade jag slösat bort mer än kvart och regnet öste ner. Jag beslöt då att jag struntar i tävlingen och rullar till varvning och bryter. Efter att ha tappat 15 minuter, banan förvandlats till hal såpa och jag inte längre såg något genom mina glasögon var inte motivationen längre på topp. Visst kunde jag ha cyklat igenom bara för att men tävlingen var ju förstörd för min del och träning hade jag redan fått.

Så jag har fortfarande en gås oplockad med den där banan. Men idag tyckte jag att jag cyklade bättre än tidigare år trots en försiktig start. Man ska aldrig kalkylera på det sättet men om jag ser till vem jag cyklade med när punkteringen skedde så hade min placering blivit ganska bra om jag hållit i den placeringen.

Nu ser jag fram emot att få träna två veckor utan att behöva prestera. Lite uthållighet, mycket grenspecifik fart och förhoppningsvis solskenscykling så blir det nog bra lagom till Tahko.

2 thoughts on “Några meningar om haveriet i Jyväskylä

  1. Lövis skriver:

    Phew! Jag tänkte redan att bakhjulet havererat när jag läste rubriken!
    Bara att bryta ihop och komma igen som svensken säger.

Kommentera

