Är 2200 höjdmeter för mycket?

image

Jag vet att mtb ska vara utmanande och jag vill ju ha valuta för mina pengar men när ovanliggande höjdkurva ska avverkas tre gånger blir jag lite fundersam. 2200 höjdmetrar är helt enkelt jättemycket. T.ex. ett varv på Tahko MTB (60 km) som jag upplever som en ganska klättrande bana innehåller bara cirka 1300 hm.

Så jag är onekligen lite fundersam om inte Laajavuori XCM har tagit i lite för mycket inför årets lopp. Kill your darlings brukar man ju tala om och inom proffscyklingen har man ju sett att absurt hårda banprofiler inte nödvändigtvis ger bättre tävlingar.

Kommentera

