Vaasa XCO – tävlingsrapport

Vi tar det kort för jag vill inte tråka ut er för mycket.

Jag skaffade igår kväll licens för jag kom på att jag ville köra i H30. Vaasa XCO-banan är fin med höjdmetrar, drop, hopp, serpentinklättringar, steniga stigar och snabba partier. Man kan väl säga att banan är komplett och kunde gott duga till att köra FM på. Ifjol hatade jag banan för jag var så oändligt kass på den och känslan var ungefär den samma efter att jag cyklat igenom den ett varv före start. Men när startskottet gick kom lugnet, koncentrationen och cykelglädjen. Jag vill inte påstå att jag imponerade med min briljans men det gick stabilt utan någon ansenlig mängd misstag. Ganska snabbt fick jag i starten häng på elitåkaren Oksman och senare också Panu Vainio (H40) vilka båda höll ett högt men hanterbart tempo för mig. Ibland tappade jag dem men sen lyckades jag ofta köra ikapp dem ganska snabbt på partier som passade mig bättre. Vainio gled iväg med några sekunder på fjärde varvet medan jag körde ifrån Oksman. På sista varvet kom jag ganska nära Vainio igen men kom aldrig riktigt ikapp.

Jag rullade hur som helst in som segrare i H30. En seger är ju kul men ännu roligare är det att jag förbättrade enormt jämfört med ifjol (t.ex. körde jag ifjol på 1.30.14 och i år på 1.23.28). Mot fjolårets toppduo i H30 hade jag varit chanslös men man måste väl se till sig själv och sin egen prestation i första hand. Dessutom körde jag stabilt; inga katastrofala tekniska missar och fysiskt var jag bara ett par gånger och körde över mina gränser och närmade mig platsen där det känns svinjobbigt. Men den där känslan av avlidande infann sig egentligen aldrig. Men visst fick jag ta i. Det vittnar ju den estetiskt tilltalande pulskurvan om.

Tack till Wasa VeloCity som ordnade en fin tävling!

Resultat.

image

image

I H40 tog Maku en fin andraplats

image

Cykeln var som vanligt mycket bättre än jag. Men den där kinastolpen imponerade inte…

image

Svag is!

5 thoughts on “Vaasa XCO – tävlingsrapport

  1. Matti skriver:

    Bra kört, grattis!!

  2. Sasha skriver:

    Grattis! Jag kom ihåg att det skulle ha varit Laajavuori i helgen, inte Vaasa. Så nu hamnar du att vinna där också. Sorry.

  3. Robert skriver:

    Suveränt. Grattis!

    Men du har så förtvivlat låg puls. Vad är maxpulsen?

    • vagcyklist skriver:

      Oj, jag har inte riktigt koll på maxpulsen…gör ont att testa fram det och jag har länge varit utan pulsbälte. Men jag tror att den ligger där nära eller strax under 185 knappt. Där vid 174-175 får jag akta mig för där kan jag pinna på en aning men ökar jag därifrån blir det problem. Troligen någon tröskel eller liknande.

Kommentera

