Brahe MTB 2015 – jag vann inte i år heller

image…men jag blev i alla fall tvåa. Men vi tar det från början.

Det var ett ovanligt stort startfält i år med närmare 45 cyklister. Dessutom hade många från grannstäderna dykt upp vilket gjorde att det i mitt tycke fanns många som kunde köra om pallplatserna. I starten hade jag ingen direkt plan men som vanligt körde jag på ganska hårt från start. Jag fick dra hela första varvet och ganska fort märkte jag att det stod mellan mig, Parkkinen och Tikkala. Första varvet gick på 17:48 vilket är snabbt sett till föret som råder. Det var alltså vått, vått och lerigt. Vid varvning gick Tikkala om och halvvägs på andra varvet klåpade jag lite på de våta partierna, släppte lite lucka och hade lite svårt att täppa igen. Vid grusvägspartiet halvvägs in på varvet gick Maku om mig och täppte luckan till Tikkala. I det skedet trodde jag att det var god natt, adjö, finito men bara några hundra meter senare kunde jag ansluta till dem. In på tredje varvet var vi alltså fortfarande en tättrio. 
Vid bron på tredje varvet gick Maku om och ökade farten men både Tikkala och jag hängde med någorlunda. Vid en riktigt våt spång missade Tikkala och jag körde in i hans bakhjul och därefter blev det lite småluckor. Tikkala tätade nästan direkt till Maku men jag fick köra på en bra bit före jag kom inom 20 meter från dem. Vid serpentinklättringen var jag riktigt nära men då tog jag första kurvan för fort och körde på lite rötter med lite risgranskning som resultat. Jag fick springa uppför klättringen (typ tre höjdmeter) och såg dem cirka 50 meter bort. Jag visste att jag kan vara snabb på andra halvan så hoppet levde. Mycket riktigt kom jag ikapp på åsen och kunde till och med hämta andan lite före sista grusvägen. På sista grusvägen var farten upp mot 43 km/h för då ville alla först in på sista stigpartiet. Maku kom först in efter att ha kört axel mot axel med Tikkala och jag var nog lite för trött och feg för att kunna utmana dem. Hur som helst kunde Maku vinna och jag lyckades komma  ett däck före Tikkala i en spurt. Vi var i slutändan inom tre sekunder så det var jämnt hela vägen. 

För egen del är jag nöjd. Varvtiderna var 17:48, 18:12 och 18:09 vilket är snabbt med tanke på förhållandena som rådde. Vinnartiden på 54.36 är inte tävlingens snabbaste någonsin men den är väl bara en minut ifrån vilket i mitt tycke betyder att det här var den hårdaste versionen hittills. Jag vann ju förstås inte men jag upplevde att jag hängde med bra och att jag orkade ta i. Skitkul var det också att tampas med duktiga cyklister som Tikkala och Parkkinen. Sånt lyfter ens nivå ett par snäpp. Imponerande också att Maku vann för femte gången på den här banan. 

Till sist ett stort tack till alla som var med och arrangerade och fixade: Maku, Danke, Ida, Kaj-Peter, Janne och övriga Braheiter som jag inte kan namnet på. Superkul att folk ställer upp och fixar!

Bilder hittar ni bland annat på Ekens blogg. 

image

image

image

Kommentera

