Vädret tigger stryk!

Det är ingen turistbroschyr som vecklar ut sig framför mina ögon just nu. Fruktansvärt trist väder har det varit ett tag och det verkar fortsätta. Nu går det ju fint att träna också i regn och eftersom ligga på soffan är mitt andra intresse går det ingen nöd på mig egenltigen.

Men regnet fick mig att strunta i söndagsdistansen i går. Eller halsen också, den var igen sämre. Dessutom hade jag sovit för lite så jag hade troligen bara surat mig runt distanspasset. Så det blev intet av något långt utan jag sprätte en timme senare på kvällen i stället. Det var också fint.

Onsdagens tävling ser ut att bli en våt historia. Det är som det är med vädret. När man är i gång kvittar det men det är supertrist att värma upp när det hällregnar.

Till helgen ska det köras Vaasa XCO är det tänkt. Eftersom det är nationell tävling borde jag ha licens om jag vill köra Elit (inte min nivå) eller H30 (min ålder ungefär). Men klubben jag kör för om jag skulle ha licens betalar licens i efterskott åt de som kör minst tre licenskrävande tävlingar. Tyvärr funkar det så att alla långlopp inte kräver licens och eftersom jag kör mest sådana och det här riskerar att bli min enda licensstart känns en licens kanske onödig? Om jag inte har licens får jag starta i Harraste-klassen (ungefär samma som motion/sport i Sverige) som kör lika långt och startar samtidigt som resten av klasserna (men längst bak). Ifjol startade jag i den klassen vilket jag upplevde som värdelöst på grund av köbildning och så vidare. Det vore skoj att kunna starta i H30 för att få köra i rätt klass. Men eftersom jag inte vet om det blir fler starter med licens i sommar känns det så där att betala 100 euro för försäkring plus licens. Därför blir det alltså start i harraste-klassen på söndag om jag orkar fara till Vasa.

Kommentera

