Fredagsdäckning

image

Det har ju spekulerats vilt i vilka däck jag har beställt. Spekulationerna kan sluta nu för det blev ett par Rocket Ron 2.25 Liteskin. Enligt pappren som kom med i lådan är de tubeless-ready vilket är målet. Jag är ingen weight weenie men vikten var en liten besvikelse. Utlovad vikt är 520 gram och många som köpt dessa i vinter har rapporterat vikter kring 500 gram. Men dessa vägde alltså 1102 gram/paret. Visst är det skit samma men antyder ju att Schwalbes gummiträd inte riktigt är 100 % kalibrerade.

Varför då dessa?

Tja…de är ganska lätta plus att de lär vara lätta att få täta med vätska. Sen vet jag från tidigare att kantgreppet är fint när man har det som framdäck och när jag också hittade ett rulltest i en tysk tidning som hävdade ypperligt rull (i laboratorium). Rullet var markant bättre än Race King, Renegade, Racing Ralph och några till som jag hade på min lista så valet blev slutligen ganska lätt. Planen var att ha Thunder Burt som bakdäck men jag misstänker att TB är ett finvädersdäck och jag vill ha något som är snabbt som ***** men ändå har någon sorts grepp när förhållandena är suboptimala. Är Rocket Ron ett sådant däck? Det återstår att se. Ni lär få veta vad jag tycker.

4 thoughts on “Fredagsdäckning

  1. Kennet skriver:

    Bra val! Rocket Ron är nog perfekt som framdäck, rullar otroligt bra med lågt lufttryck tycker jag, brukar köra med 1.3 – 1.5 bar tubeless.

    • vagcyklist skriver:

      Jepp, har haft det förr som framdäck. Ska bli intressant att testa som bakdäck. Enligt testat ska det rulla grymt bra, men återstår att se. Har funderat på att testa lite mot mina race king och göra lite rulltest.

      • Niklas skriver:

        Håller med Kennet. Alltid kört med Rocket fram de senaste åren, dock inte tubeless (det är väl därför Kennet brukar vara snabbare…) Den nyaste versionen rullar mycket bättre än den gamla tycker jag. Tänker själv testa med Thunder Burt 2,25 som bakdäck (provade 2,1 ifjol och ända nackdelen var att det kändes litet smalt)

      • vagcyklist skriver:

        Blir det en torr sommar blir det nog kanske TB 2.25 som bakdäck för mig också.

        Hade helst fortsatt med Race King och X King men eftersom jag ville testa tubeless var det inget alternativ.

Kommentera

