Ftp-test

Jag tänkte så småningom ta mig lite i kragen vad gäller träningen och som ett första steg var jag tvungen att reda ut mitt nuvarande test. Jag har i stort sett hela vintern haft på känn att jag haft det alldeles för lågt vilket gjort att det ibland känts lite för lätt att köra vissa intervaller.

#fredagshat #ftptest #550watt

A post shared by vagcyklist (@vagcyklist) on

Att göra ett ftp-test är väl inte jätteroligt om man säger som så. 20 minuter hårt och så får man hoppas att man överlever till slutet. Lite föll effekten men jag höll ihop det hela ganska bra. Kikar jag på pulsen fanns det nog mer att ge men att motivera sig i 20 minuter är inte jättelätt inomhus. Maginnehållet var tillräckligt nära munnen får att jag skulle uppleva att jag tagit i någorlunda.

Nu är säkert någon sugen på siffror men tyvärr är det ganska ointressant i sammanhanget eftersom jag använder mig av Trainerroads Virtual Power. Därför är mina ”watt” inte riktigt jämförbara med någon annan effektmätning (men slumpen kan ju göra att de sammanfaller med en ”korrekt” effektmätare). I alla fall hade jag ett rejält förbättrat FTP (huvudräknat  cirka 13 %)  men det finns för många osäkra parametrar i sammanhanget för att jag ska göra glädjeskutt. Om man har haft för lågt ftp länge så handlar det ju inte om förbättring, snarare om justering av verkligheten. Enda detta betyder är att jag kommer att få börja ta i riktigt rejält på fyror och så vidare i fortsättningen. Slut på semestern med andra ord.

2 thoughts on “Ftp-test

  1. MrL skriver:

    Du fotograferar under testet. Hmm…. instagramzon? Nä du e duktig du. Kanske dags för effektmätare?

Kommentera

