Mavic Vision Softshell jacka – vad hände sen?

Den flitige läsaren som dessutom är utrustad med gott minne kommer kanske ihåg att jag i augusti köpte ett par jackor av märket Mavic på sommarrea. När jag fick jackorna var det ungefär 32 grader varmt utomhus och någon vettig recension gick inte att skriva. Men jag gick igenom lite detaljer med jackorna och det inlägget kan ni ju gärna kolla igenom ett varv till som repetition.

IMG_0524.JPG

En av de saker man lägger märke till är ju färgen. För vintercykling är det helt kanon med en färg som faktiskt syns. Dessutom är den ju helt överdoserad med reflexer vilket gör att om man blir nermejad av någon bil så har man i alla fall gjort sitt bästa för att synas (så länge man har lampor på cykeln förstås). Reflexerna visade sig vara en lysande idé, men tyvärr måste man vara extremt noggrann med att följa tvättråden (30 grader) för efter ett par tvättar i 40 grader lossnade ett av reflexbanden vilket var lite retsamt. Jag mailade hur som helst CRC och berättade vad som hänt (och var ärlig med att jag hade tvättat den lite för varmt) och hoppades de skulle meddela åt Mavic att de kunde skärpa sig lite. Något förvånande fick jag mail från CRC där de skrev att jag får pengarna tillbaka och får behålla jackan (även om jag varken krävt ny produkt eller kompensation). Ganska imponerande kundservice måste jag säga.

Jackan har visat sig fungera bra från +5 till -5 grader (med ett underställ under). När det blir kallare än så föredrar jag en annan jacka (men mer om den om ett par dagar).

IMG_0525.JPG

En sak jag lite störde mig på redan när jag fick jackan i somras var de extremt små ryggfickorna. Om man riktigt planerar får man rum med en telefon, ett par nycklar och en liten flaska i de tre fickorna. Det är i och för sig inte så illa, men jag gillar när vinterjackor har lite extra utrymme för ett par torra handskar, kanske ett par bars, en mikrovågsugn, en borrmaskin…

Hur som helst måste jag totalt sett ge tummen upp åt jackan. Speciellt kan jag rekommendera Mavic som klädmärke åt snåljåpar för man hittar ofta Mavics kläder på rea.

Till sist betyg på jackan:

Pärfårmance: 8/10
Pang för peng: 7/10 (fullpris ca 130 euro) 9/10 (reapris 55 euro)

Storlek: L (international)
Cyklistens storlek: 187/75 (smala, ganska långa armar)

Kommentera

