Garmin Connect på telefonen

Det finns väl ingen annan än jag i hela världen som inte för träningsdagbok. För alla som gör det kommer det jag skriver nu att framstå som lika självklart som att dricka vatten ur kran men må så vara.

Ett av mina problem med att skriva ner min träning är att jag inte bryr mig så mycket om att göra tillbakablickar. Om jag blir i form vore det kanske bra att kunna ta en titt och se vad jag gjort (rätt). Men eftersom risken är stor att jag ändå inte skulle bry mig om att göra det så har ordentligt träningsbokföring aldrig riktigt blivit av.

Men när jag fortfarande hade min Garmin Edge 500 så blev det lite enklare att få en koll på vad jag tränat. Men då kvarstår problemet med att jag varit tvungen att koppla upp Edgen till datorn och varit tvungen att logga in (och göra samma för att föra in alternativ träning). Resultatet har varit att jag inte gjort det.

image

Det var därför jag med glädje i hjärtat kunde konstatera att Garmin Connect numera finns som app – som säkerligen siste man i världen har jag upptäckt detta. Detta betyder att jag på ett smidigt sätt kan föra in träningsrundorna från min Edge 810 (som befinner sig på väg från Tyskland) via Bluetooth. Dessutom tar det ju högst en halv minut att föra in alternativ träning manuellt (gröna pilen).

image

image

Nu vet jag inte om något av detta jag skrivit är viktigt, relevant eller ens intressant. Men för en gångs skull har jag ett system att bokföra träningen som kanske innebär att bokföringen verkligen blir av. Snabbt och smidigt är ett grundkrav för att det ska bli av för jag är – och lär förbli – extremt ointresserad av att analysera träningspassen i efterhand.

Kommentera

