Saker jag inte förstår (en av dem: aktivitetsarmband)

Jag hoppas det finna några pratsugna läsare som kunde förklara åt mig vad idén med så kallade aktivitetsarmband är?

Jag vet faktiskt inte, därför frågar jag (men ni kan ju ana att jag är skeptisk).

Om jag skulle skapa ett sådant armband skulle det vara ett armband med en display där meddelanden kommer med jämna mellanrum:

”Ät frukost”
”Du rör dig för lite trots att du köpt detta armband”
”Inte en selfie till”
”Drick vatten, karl!”
”Du är inte glutenintolerant”
”Kolhydrater är inget gift”

Fler funktioner jag borde ha med?

5 thoughts on “Saker jag inte förstår (en av dem: aktivitetsarmband)

  1. Joakim skriver:

    .. nu hade jag skrivit en lång kommentar och så bara försvann den.

  2. Joakim skriver:

    Försöker på nytt.

    Eftersom jag har ett polar loop http://instagram.com/p/wo1E0oiH3g armband så måste jag ju svara

    Positivt:
    – får en att göra lite mer vardagsmotion
    – visar hur lite man egentligen rör på sig en vanlig arbetsdag
    – human, moves och andra appar slukar en smartphones batteri
    – batteriet håller längre än en smartwatch
    – en polar loop är det ända aktivitetsarmband som man kan simma med
    – den har en klocka

    Negativt
    – man måste koppla ett pulsband till klockan för att få en mer exakt analys
    – kräver att man rör på sig (läs händerna)
    – den kan ha svårt att skilja på om man står eller sitter och jobbar

    Överlag så kompleterar (inte ersätter) den en gps/garmin/pulsklocka etc.

  3. Piia skriver:

    Jag har testat ett aktivitetsarmband, bara ”för att”. Det är ett Fitbit Flex band.

    Idén med hela aktivitetsbandet är som Joakim skriver, att inse hur lite aktiv man är i vardagen. Mitt band ser ut som ett coolt armband, ingen klocka. Man kan via sin smartphone eller datorn styra armbandet så att den durrar till när man gått t.ex. 10 000 steg. Det går också att ställa armbandet så att det vibrerar en viss tid, dvs. larm.

    Man kan också kolla sin sömn, men det vet jag inte hur exakt det är. Jag vet att jag sover som en kratta, men enligt armbandet har jag sovit helt bra. Det beror bara på hur mycket man viftar på armarna på nätterna, verkar det som.

    Jag tycker att själva idén med armbandet är ok, det är ett medel för att man ska fokusera på att hålla en hälsosam livsstil. Däremot tycker jag inte att man har nån speciell nytta av det när man nu ändå håller på och tränar mest hela tiden.

    Fast årets julklapp blir det säkert 😉 God jul!

  4. Joakim skriver:

    Läste av en slump denna http://www.digitoday.fi/vimpaimet/2014/12/20/testi-fitbit-ranneke-on-parhaimmillaan-kun-sita-ei-huomaa/201417474/66?rss=6 artikel idag. Kommentarerna bekräftar kanske vagcyklists skepsis.

Kommentera

