Vad tänker du på? Jag tänker på Henrik Djernis.

Ibland frågar min fru mig vad jag tänker på när jag sitter tyst vid matbordet. Idag fick jag igen frågan, men mumlade bara något till svar istället för att säga som det var: jag tänkte på Henrik Djernis.

Djernis var troligen min första förebild inom cyklingen. Världsmästare 1992-1994 när han cyklade på en supercool Ritchey (med en Girvin Flexstem, googla!). Tillsammans med killar som Frischkneckt, Juarez och några till hörde han till giganterna inom XC i början av 1990-talet.

Men vad gör honom lite anmärkningsvärd är att han inför säsongen 1995 bytte lag till BMW-Proflex och började köra heldämpat. Heldämpat. XC. 1995. Med dagens mått mätt var det säkert en bedrövlig cykel, men för mig var det något av en drömcykel på den tiden (och ännu i denna dag har jag inte sett en dylik i verkligheten).

IMG_0491.JPG
Här kan man tydligen köpa bilden som ett vykort om man har ett par euro som bränner i fickan.

Hur gick det då? Tja, han fortsatte och vara en bra åkare men nådde kanske inte samma framgångar (trots att han sett ljuset). Dessutom är det tveksamt hur mjuk den där bakdämpningen riktigt var (se filmklippet nedan).

One thought on “Vad tänker du på? Jag tänker på Henrik Djernis.

  1. claes skriver:

    Köpte en sådan proflex och vad jag kommer ihåg så var den väl inge vidare.
    Hittade på cykeln nu och tänkte renovera upp den och jämföra med Stompjumpern

Kommentera

