Påstående: ”Jag kan inte köra styrka för jag hinner inte till gymmet”

Påståendet i rubriken hör man ofta. Till och med jag (som är så ofelbar) slänger ur mig den ibland. Men när jag idag märkte att jag bara hunnit gymma en gång denna vecka, men vill träna styrka en gång till fanns ingen annan möjlighet än hemmaträning.

Egentligen kan man som svag cyklist klara sig riktigt bra utan vikter om man vill bli starkare utan maskiner och skivstänger. Tyvärr har jag bara ett par hantlar men de är för lätta. Därför använder jag ett sexpack med vattenflaskor från Lidl. Runt 10 kg väger hela paketet och storleken är väldigt lagom och hela grejen är greppvänlig.

image

Givetvis är det en kompromiss men 5×20 knäböj med denna på axlarna märktes till sist. Eftersom ni frågar så snällt så får ni se lappen för vad jag gjorde idag (blev ett par övningar till i ren inspiration).

image

Jag vet att det inte går att förstå vad "motorsåg" är men övningen ser ut som när man startar en motorsåg i slow motion.

Är detta ett perfekt träningspass? Givetvis inte. Men träning handlar om att få saker och ting gjorda (med viss kontinuitet) och då är det ibland viktigare att göra något snarare än att göra det perfekta.

Kommentera

