Nördigt om utväxlingar

På dagens runda blev det en diskussion om det här med singelklinga i allmänhet och SRAMs elvadelade system i synnerhet. En vanlig fråga som ställs när man funderar kring SRAMs system är förstås om utväxlingarna räcker till, dvs får man tillräckligt låga och höga utväxlingar att tillgå. Ett flertal banor i Finland har både branta backar och snabba grusvägar vilket gör att en vanligt tiodelad kassett (t.ex. 11-36) är kraftigt begränsad tillsammans med en singelklinga (krävs 30-klinga för backarna, men minst 34 för snabba partierna). Vill man alltså tävla utan begränsningar (dvs så man vet att man är rätt utrustad tävlingsmässigt) OCH vill köra singelklinga är ett elvadelat system enda alternativet.

Det känns ju rimligt att utgå från det man har när man ska fundera kring vilka behov man har. Jag har senaste åren kört med XT tvådelat (38-26/11-34) vilket både har räckt till för backar (26-34) och varit mer än tillräckligt på snabba partier (38-11 är ärligt talat för hög utväxling för mig).

Med detta som utgångspunkt satte jag mig ner med min favoritsida Ritzel-rechner.de och matade in två olika framdrevsalternativ (32 och 34) tillsammans med en elvadelat kassett (10-42) och jämförde detta med 38-26/11-34.

IMG_0480.PNG

Om ni kan lyckas tyda bilden ser ni följande:

A) 32-42 är lika lågt som 26-34
B) 32-10 motsvarar i stort sett 38-12 (dvs mittemellan 11:an och 12:an på en 11-34 kassett)
C) Utväxlingsomfånget (i procent) är i det närmaste identiskt mellan de olika konfigurationerna.

Tack, nu är utväxlingsnörderiet avhandlat för denna gång.

P.s. Jag anser helt klart att tvådelade system har många fördelar trots detta, men det tar jag en annan gång. D.s.

Kommentera

