Nedervetilloppet – kass eller bara dum?

Idag har jag cyklat motionslopp, blivit trött, fått släppa klungan och blivit utom mig av trötthet.

Men vi tar det från början.

Nedervetilloppet är en motionslopp på 103 km som går på verkligt fina vägar. Organisationen var i mitt tycke perfekt. Rutten var bra utmärkt, vägvakter fanns på kritiska ställen och allt fungerade. Startfältet hade både topp och bredd och därmed var också farten ganska hyfsad. Loppet inleddes med många attacker av varierande seriositet. Eftersom jag varit sjuk/krasslig ett par veckor hadd jag bestämt mig för att ligga lågt och inte göra något alls på hela loppet. Men vid km 23 satte jag in en attack utan att jag själv förstod varför. Eftersom knappast någon blev speciellt rädd för min enorma kapacitet fick jag husera fritt framför klungan några kilometer. När jag blev ikappkörd vilade jag en stund och efter några minuters vila tyckte jag att det var trevligt med attack till. Helt idiotiskt.

Efter detta höll jag mig lugn tills km 49 då jag i misstag fick cirka 20 meter försprång till klungan. Eftersom min hjärna inte riktigt är påkopplad när det ska cyklas landsväg tyckte jag att en liten utbrytning var en bra idé. Denna gång var min fart bättre och jag tror jag kan ha fått åtminstone en bra bit över 30 sekunder, kanske till och med en minut? Men efter ett tag (15 km?) kom en stark duo ikapp mig. Hautamäki och en kille från WVC hade kört ikapp mig och när jag såg att de var 15 sekunder efter mig saktade jag in och väntade på dem. Tyvärr vilade jag inte utan gick direkt med i farthållandet. Men tyvärr märkte jag direkt att duons fart var lite högre än min och det tog inte mer än ett par kilometer före jag fick ge mig. Efter detta var jag helt slut. Om jag hade haft möjlighet att bryta där och då hade jag gjort det men tyvärr var det cirka 35 km. Till en början gick det ok att hänga med klungan som kommit ikapp mig men efter några fartökningar hade min kropp fått nog med 20 km kvar till mål. Jag släppte klungan, växlade ner i lilla klingan och tog mig sakta mot mål.

Resultatmässigt och taktiskt gjorde jag alltså igen en värdelös insats. Jag börjar småningom bli lite sur på mig själv för att jag aldrig presterar resultat. Men samtidigt hade jag riktigt roligt idag och även om jag bara orkade drygt två timmar så var det inte helt värdelöst. Jag är inte i form för FM, vilket jag haft på känn men månne inte jag orkar cykla igenom Sju Sjöars MTB om ett par veckor. Det här loppet ställer lite frågor inför nästa säsong. Med lite träning kanske jag kunde hänga med i kilpaklassen på landsväg nästa år men samtidigt vet jag inte om jag har rätt sorts egenskaper för att tävla på landsväg. Dumhet har jag som synes massor av, men man presterar inte på det sättet. Men samtidigt: lopp behöver kanske sådana som försöker.

2 thoughts on “Nedervetilloppet – kass eller bara dum?

  1. Sebastian K. skriver:

    Varken kass eller dum. Har man gjort något istället för att bara ligga på rulle får man väl vara lite nöjd oavsett hur det slutar? Du skulle lätt hänga med kilpa-klassen på landsväg. Vill du vinna en tävling då ska du se till att träna fram en spurt. Men hänga med – lätt.

    • vagcyklist skriver:

      Det har du rätt i. Inte var jag så besviken egentligen. Kul känsla att prova benen ibland. Tror och hoppas jag hade kunnat gå med duon som kom ikapp mig om jag fått vara lite friskare veckorna före loppet. Men det är som det är. Kan nog bli någon kilpa i nästa år. Kan bli svårt tyvärr att lära sig spurta, segelbåtar är per definition inte så lätta att accelerera… 🙂

Kommentera

