Nivala XCM

Idag skulle det cyklas cykeltävling och sånt brukar ju alltid vara kul. Idag blev det ingen skördefest av några större mått för jag vet inte om jag är kass eller om jag ville mer än jag kunde men i slutet var jag trött. Eller jag ska vara ärlig: jag var trött redan efter 25 km. Jag ska inte tråka ut er med detaljer från loppet men jag kan väl ta det kort:

I början dvs första halva varvet satt jag bra med. Typ i en tätgrupp med tävlingens snabbaste dussin cyklister. En vurpa gjorde sen att jag tappade en grupp. Sen hamnade jag ändå till sist i en bra grupp i slutet på första varvet.

Den gruppen ville jag cykla i för evigt, bra fart, bra cyklister, fin draghjälp. Men i min kasshet och allmänna uselhet hängde jag inte med på de långa, steniga stigpartierna. Därför fick jag cykla helt ensam i cirka 20 km och satt mest och hoppades på att komma i mål före kroppen helt skulle lägga av. Tyvärr blev jag ikappkörd med 10 km kvar och jag lyckades väl hänga på rätt bra, men när det skulle börja pangpang-cyklas som man gör i vilda västern var det god natt, finito, loppu, slut och jag fick rulla in mot mål ifrånkörd och tröttkörd.

Dagens saldo: snyggast strumpor i hela startfältet.

A post shared by vagcyklist (@vagcyklist) on

I slutändan blev jag 11. i allmän klass och det är väl inte superdåligt, men det är ju verkligen inte utomordentligt bra heller. Jag hade knappt 10 minuter upp till en fjärde plats och tappade bara 2-3 minuter på gruppen som jag släppte redan vid kilometer 25 så helt uselt var det inte. Men samtidigt blir jag ju lite frustrerad. Man ska vara tacksam för den form man lyckas skrapa ihop, men jag är ju inte direkt bra på tekniska partier, inte heller uppför eller nerför så det är lite att jag börjar fundera varför jag håller på med det här egentligen? Men det är klart: lidandet i sig har ju sina poänger och helt dåligt har det inte gått i sommar. Men det var i alla fall ett bra drag att cykla i Nivala idag. Jag behövde få en rejäl genomkörare och det känns som en pansarvagn kört över mig idag så mission accomplished. Jag borde bara bli lite snabbare och orka längre än 1 h 15 min på FM om en månad. Sett till skillnaderna i startfältets förväntade storlek blir jag knappast ens topp 60 med nuvarande kropp. Jag funderar på organdonation, men utesluter heller inte Lotto som skulle ge mig pengar så jag kunde köpa en S-Works Epic med någon slags motor.

2 thoughts on “Nivala XCM

  1. Piia skriver:

    Tack för en underhållande tävlingsbeskrivning 🙂 och framförallt för strumpbilden. Lycka till i nästa tävling!

  2. […] ena träningstävlingen i grannstaden och till sist tyckte jag att jag gjorde en hyfsad tävling i Nivala också även om jag inte har tävlat på den banan tidigare. Dessutom var det förstås skoj att […]

Kommentera

