Vintern kommer del 2 – Mavic Vision Softshell

Temperaturen faller obevekligt, idag lär dagens högsta temperatur inte ens nå 30 grader. Därför är det säkert efterlängtat med lite ytterligare tips inför den härliga vintercyklingen som väntar runt hörnet. I del 2 fortsätter jag med en jacka till, även denna gång från Mavic.
image

Det mest iögonfallande med jackan Mavic Vision är den sanslösa färgen och reflexbanden. Mavics Vision-serie är en serie kläder (väst, vindjacka, kortärmad tröja, vinterjacka) som är utvecklad för att verkligen synas på vägarna. Jag kan inte annat än konstatera att de lyckats – den här jackan ger en nästan ögonskador när man tittar på den i klart solljus! Reflexväst torde vara överflödig.

Jämfört med jackan som jag skrev om för ett par dagar sedan är det här en mera traditionella softshell som är avsevärt tunnare. En liten fingervisning om skillnaden mellan dessa två jackor får man genom att jömföra vikterna. Mavic Vision väger 433 gram medan cyclone Thermo väger 783. Nu säger inte vikter allt, men också enligt Mavic är lämplig användningstemperatur för denna jacka från 0 till +12 grader. Min gissning är att i slaskföre, på sen höst och på tidig vår är denna jacka perfekt med ett tunt underställ under. Men i några minusgrader skulle jag inte tveka att använda den. Som vanligt är det frågan om en relativt vindtät jacka med vattenavstötande egenskaper (water resistant, men inte waterproof). De svarta panelerna är inte av softshellmaterial utan något annat material (som jag inte orkar googla namnet på) som är logiskt placerade för att andas lite bättre.
image

Jackan är ganska likadan i passform Cyclone Thermo jag skrev om tidigare i veckan. Ärmarna har liknande muffar som den tidigare, men en enklare variant i ett lager.
image

Baktill har den tre enkla fickor. På plussidan kan jag nämna att de är ganska djupa. Problemet är att mittfickan är av något som jag uppfattar som mellanbredd, medan de två yttre är ganska smala. Det gör att t.ex. pump och verktyg hålls på sin plats, men att det är ganska lurigt att fiska upp något längst ner i fickan.
image

För att illustrera det hela har jag stuckit ner en flaska med volymen 500 ml i mittfickan.
image

I sidofickorna ryms en Samsung S5 ner med en dryg centimeters marginal. Det är inget stort problem med små fickor, men jag hade gärna sett rymligare fickor för speciellt på vintern vill jag gärna kunna ha plats för ett par reservhandskar eller en väst eller en picknickfilt osv.

Enligt Mavics hemsida finns jackan fortfarande i sortimentet, men av någon anledning finns inte jackan i speciellt många nätbutiker för tillfället. Riktpriset är 130 euro vilket får ses som ganska rimligt eftersom jag inte ser någon skillnad mellan den här jackan och dyrare alternativ från t.ex. Rapha och Castelli. Nu hade jag turen att hitta den för 50 euro från Chainreactioncycles.com vilket gör den fyndartad.

3 thoughts on “Vintern kommer del 2 – Mavic Vision Softshell

  1. lövis skriver:

    Bara Husqvarna logon som fattas! 😀

  2. […] vettig recension gick inte att skriva. Men jag gick igenom lite detaljer med jackorna och det inlägget kan ni ju gärna kolla igenom ett varv till som […]

Kommentera

