Vintern kommer del 1 – Mavic Cyclone Thermo

När Finland enligt meteorologiska institutet går in på årets 30:e dag med värmebölja tycker jag att det vore lämpligt att ge lite klädtips inför vintern. Personligen har jag tyckt att den stekheta sommaren har gett fina fyndchanser när det kommer till vinterkläder. Eftersom ett regelrätt test eller en vettig recension skulle kräva att jag cyklar ens några meter i kyliga förhållanden så blir detta något mera av tips än vettiga tankar. Men efter att ha läst senaste numret av cykeltidningen Fillari så har jag märkt att det inte krävs så mycket för att kunna kalla tips/beskrivningar för test/recension så kalla det vad ni vill.

Första plagget som jag tänkte tipsa om är en vinterjacka från Mavic som heter Mavic Cyclone Thermo. Färgvalet är väl inte det smartaste för vinterbruk men så här ser den nu ut i alla fall:

image

Sned dragkedja är tydligen modernt. Öppningsbara lufthål är grymt praktiskt och dessutom kanske också lite modernt!

image

Balaclava på köpet!

Mavic har ett stort antal vinterjackor som är svåra att särskilja. Det finns dessutom två olika varianter av modellen som heter Cyclone. Enkelt förklarat är vanliga Cyclone lämplig för ungefär 0 till 12 plusgrader (Cold Ride) medan Cyclone Thermo enligt Mavic passar från -15 till +8 (Cold Ride+).

image

Jag kan inte riktigt avgöra om detta stämmer (det är 30 grader varmt i skuggan i detta nu vilket gör denna jacka lite överflödig idag) men en gissning på basen av vad tidigare softshelljackor av liknande sort klarat av vågar jag säga att den blir för varm en bra bit före +8 och att den med rätt plagg under funkar utmärkt vid kallare temperaturer än -15. Det här är i alla fall ingen jacka som jag skulle välja för hårdare rundor i skogen när det är någon plusgrad. Det här är en jacka för riktig kyla, inte bara för europeisk landsvägscyklingsvinter.

Förutom att den har fyra luftningshål och att det ingår en balaclava (som kan knäppas fast invändigt för att undvika att man får in kyla mellan jackan och balaclavan) finns det en del andra fiffiga detaljer. En sån är ärmmuffarna som är bland de bästa jag sett. Först är det en inre muff som går ganska långt ner på handen.

image

Sen sätter man på handsken och viker ner den yttre muffen som är både bredare och längre.

image

En annan smart detalj är bakfickan. Vid en första titt är det en helt vanlig dragkedjeförsedd bakficka (om än ganska stor).

image

När man öppnar dragkedjan öppnar sig en smart förvaringslösning.

image

Inne i stora fickan finns det två stycken bakfickor av traditionell typ (för pump, slang, godis, batong, bullar, lasersvärd osv). Dessutom finns det rejält med förvaring utanför de två bakfickorna. Fördelen med denna lösning är givetvis mer förvaring men också att sakerna man har i bakfickorna hålls torra vid regn, snöslask eller liknande misär (om man minns att stänga dragkedjan).

Utan att ha egentligen använt jackan är min spontana reaktion att den verkar både välkonstruerad och genomtänkt. Vintern får väl utvisa om den är så bra som jag tycker att den verkar.

Hur är passformen då? Mavic har många storleksangivelser och denna är en L (International)/M(UK/USA/DE). Observera att om man beställer en L från Bike Discount i Tyskland får man en XL/L men om man beställer en L från CRC får man en L/M. Förvirrande? Det tyckte jag också som först fick hem en XL/L som satt som ett tält på mig. På mig sitter i alla fall en L/M perfekt. Ärmarnas längd är väl tilltagen, axlarna har rum att göra vad de vill och i midjan spänner den inte heller. Som helhet är jackan i det närmaste perfekt för mig.  Jag är 187 cm lång, absolut inte muskulös, väger för tillfället knappt 75 kg och har storlek 32-33 i relativt låga jeansmidjor. Jag hade en tunn tröja under jackan när jag provade så ska man ha fler lager och/eller tjockare tröja under kanske man vill gå upp en storlek. Är man i min längd och t.ex. närmare 85-90 kg vill man kanske också gå upp en storlek.

Jackan har ett absurt riktpris på 300 euro men just nu finns den på rea på många ställen. Min köptes från Bike Discount för 119 euro vilket jag betalade helt själv (inga samarbetsavtal eller sponsrade inlägg så långt ögat kan nå). Jag anser 119 euro vara prisvärt för den här produkten (även om man klarar sig med billigare) medan jag aldrig någonsin skulle betala 300 euro ens för en rymddräkt, än mindre för en cykeljacka.

Vad tycker ni? Är det ens någon idé att jag skriver sådana här inlägg? Jag ser det som spridande av kunskap och inspiration men någon annan kan säkert se på annat sätt. Ge gärna lite feedback så jag vet om jag ska ens lägga tid på liknande inlägg.

5 thoughts on “Vintern kommer del 1 – Mavic Cyclone Thermo

  1. Martin skriver:

    Tycker det var ett riktigt bra inlägg och ser gärna fler liknande. Tummen upp.

  2. Joakim S skriver:

    Bra skrivet (jag gillar Mavics produkter) ser ut som en bra jacka. Fortsätt med fler recensioner i samma längd.

  3. Danke skriver:

    Kudos !!!

  4. Peter skriver:

    Läser gärna mera recensioner och ”test”! Är intressant att läsa och underlättar när man själv skall skaffa nåt.

Kommentera

