Seljes triathlon

Ikväll var det dags att delta i ett lokalt litet triathlonlopp. Eller litet och litet…det var i mina ögon väldigt många deltagare. Jag vet inget om saken men känns nog som om triathlon måste ha ett litet uppsving också här i våra trakter.

Triathleter är trevliga människor men det här med strumplängd måste man ju hela tiden påminna om:

Personligen älskar jag alla grenar i triathlon förutom löpningen och simningen. Därför var det kul att få delta som cyklist i ett lag med jobbarkompisar. Jag skulle cykla ca 12,5 km på en för mig ganska okänd bana. Jag hade hört att det skulle vara kuperat och det var det i och för sig men inte tillräckligt för att det direkt gick att göra något avgörande ryck. Hur som helst startade lagen sist så när simmar-Martin kom upp ur vattnet någonstans mitt bland alla lagen fanns det rejält med cyklister att jaga. Jag hade turen att få växla samtidigt som klubbkamrat Lövis och eftersom han vet vad cykling går ut på behövde vi inte prata ihop oss särskilt mycket före vi började växeldra och köra ikapp andra lag, damer och även en hel del herrar som hade startat några minuter före oss. Regnet öste ner så kallsupar var största problemet. Ungefär halvvägs in i loppet hade vi jagat ikapp den de andra lagen och låg först i lagtävlingen. Några hängde med oss och jag visste inte riktigt vad jag skulle hitta på. I någon lite backe försökte jag halvhjärtat öka farten lite utan att direkt attackera, men backarna var korta och det var lätt att glida ikapp nerför. Mot slutet av loppet svänger man in från stora vägen in på en mindre väg som går på en ås. Jag visste att den här kurvan var lite knepig så jag drog ganska länge i täten före kurvan och tog den ganska hårt plus att jag accelererade lite hårdare än normalt. Jag lyckade få en lucka till en grupp med Lövis och 3-5 andra cyklister och eftersom jag ännu inte hade kört på rött valde jag att hålla farten på 42-45km/h vilket räckte för att hålla undan med några sekunder på det sista böljande vägpartiet. Därmed fick mitt lag växla först av alla lag vilket hade varit mitt mål inför tävlingen. Till sist blev vi väl någonstans kring placeringarna 5-10 vilket var bra gjort av oss tycker jag.

Tack vare att jag och Lövis hade så fint samarbete körde vi in mycket tid på de andra lagen. Det hade gått att köra hårdare men samtidigt är det knivigt att veta var man ska köra extra hårt. Om jag fick köra om loppet skulle jag ha gasat mycket hårdare i alla backar men det är ju så lätt att vara efterklok.

Hur som helst var det riktigt skoj att köra ett träningspass på det här sättet också. Om mitt lag behöver mig så kör jag definitivt nästa år igen.

9 thoughts on “Seljes triathlon

  1. Lövis skriver:

    Mycket starkt kört där på slutet! (även om differanserna inte var mer än nån sekund) 🙂

    Tyvärr hade jag inte riktigt koll på om vi hade kört ikapp alla lag eller inte..
    Om man hade vetat säkert hade det kanske gått att taktikera lite, men det blev ganska hårdkörning hela vägen, jag hade inte en aning om vilka lag som gick ut före oss, förutom Nysten&co. 🙂
    Min cykel gick som ett jäkla tåg på platten, men jag kände mig svag i backarna!

    • vagcyklist skriver:

      Jo, jag skrev några sekunder för jag såg inte riktigt när ni kom för jag var så stressad av att få av den där förbaskade nummervästen. Nysten kan inte ha varit mer än 3-4 sekunder efter i slutet tror jag och ni andra kanske ett par sekunder till?

      Det är ganska vanskligt att få lucka i alla fall. Det är lite knepigt att hålla bra fart på den där åsen.

      Jag var nog inte helt säker heller på om vi kört ikapp alla men jag gissade det för vi plockade väl kanske till och med 40-50 (?) cyklister. Eller så överdriver jag igen.. 🙂

      De där hjulen ska du hämta hem, de rullade snabbt! 🙂

  2. Lövis skriver:

    Du hade ett par sekunder längs största delen av vägen längs seljesåsen. Vi andra kom nog ganska snabbt efter.
    Jag satsade på att knyta upp nummerlappen för en snabb växling istället för att stänga luckor.. 🙂

  3. Lövis skriver:

    Jag ska också tacka för samarbetet, det bidrog starkt till vårt lags andra plats!

  4. martasgarden skriver:

    Nästa år tar vi hem största bucklan. Tack för din insats!

      • Peter J skriver:

        Med en träning med landsvägscykeln och lite cyklande till jobbet tyckte jag inte att er fart var så märkvärdig! Så om ni ska största bucklan nästa år måst ni no byri träna;)

      • vagcyklist skriver:

        Nej, givetvis inget märkvärdigt med vår fart. Imponerande om du inte tränat mera än några få cykelpass i år. Tränandet ska jag ta itu med så fort jag orkar. 🙂 🙂

        Jag har ingen koll på vem som befann sig var riktigt: var det du som var med Nysten i början eller kom du ikapp oss på slutet?

  5. Peter J skriver:

    Nej,ni kom nog ikapp mig strax efter vändningen och he tackar jag för eftersom jag fick slita som ett djur ensam i motvinden på ditvägen ! Angående tränasi så kanske motorn är hyfsad från andra grenar. Hoppas vi möts igen nästa år , kul tävling!

Kommentera

